Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil
NTB
Tema
NTB
21 januar 2023 19:30
Del på Facebook
KVALITETSFØLELSE: Mercedes EQS i SUV-versjon er en stor luksusbil, og den opplevde kvaliteten er skyhøy. En bestilling i dag betyr levering i løpet av høsten. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
KVALITETSFØLELSE: Mercedes EQS i SUV-versjon er en stor luksusbil, og den opplevde kvaliteten er skyhøy. En bestilling i dag betyr levering i løpet av høsten. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Er du i målgruppa for denne bilen, er du kanskje også blant dem som snuser på boligmarkedet i Sveits.

For et drøyt år siden kom Mercedes med EQS, toppmodellen i den elektriske EQ-linje. EQS er en diger sedan som er såpass elevert at den nå har fått innpass i kongehuset med registreringsnummeret A8. Og slik bilmarkedet er blitt, er det ikke overraskende at sedanen følges opp med en SUV.

EQS SUV er en svær bil, men faktisk nesten 10 centimeter kortere en sedanen den deler plattform med. Til gjengjeld er den 20 centimeter høyere og 300 kilo tyngre. Vi snakker med andre ord om en skikkelig tungvekter, som skal friste dem som ikke er videre berørt av harde tider. Er du i målgruppa for denne bilen, er du kanskje også blant dem som sjekker boligmarkedet i Luzern og Genève.

For dette er per i dag en av de aller dyreste elbilene man kan få tak i. EQS 580 4Matic har en startpris på 1,5 millioner kroner, og med en liten tur gjennom bilens svært omfangsrike utstyrsliste kan den godt ende opp på 1,9 millioner kroner – slik som testbilen.

Kjempeskjerm

Innvendig dominerer mykt skinn, trevirke og digitale flater. Det Mercedes kaller «hyperscreen», er standard i EQS 580. Det vil si at hele dashbordet er en stor skjermflate, satt sammen av tre separate skjermer. Løsningen gir vann på mølla til dem som er redd for at skjermer kan ta for mye oppmerksomhet under kjøring.

Skjermene har strøken grafikk, og brukervennligheten bygger på velprøvd Mercedes-logikk.

I tillegg har bilen naturligvis head-up-display, som kan gi selvvalgte mengder informasjon på vinduet foran føreren. Setene har nærmest ubegrenset med innstillingsmuligheter. Finner man seg ikke en behagelig stilling her, er man ikke laget for å sitte.

Svingradius

I og med at dette er en bil med stort flateinnhold, er det lett å tro at den er helt forferdelig å ratte i by. Men dette stemmer ikke helt. Selvsagt er det ikke veldig fristende å rulle inn i et parkeringshus, men Mercedes har utstyrt bilen med noe som gjør oppgaven noe enklere, nemlig bakhjulsstyring.

Bakhjulene kan slå ut i en styringsvinkel på ti grader. Det gjør bilen langt smidigere enn man skulle tro, med en temmelig sympatisk svingradius. Men bilen blir ikke mindre av den grunn, så er det trangt, kan det bli litt svett.

Med bakhjulsstyring må man også huske at midten av bilen kommer nærmere stolper og andre hindringer når begge hjulparene svinger.

Luftig

Det er på langtur, i åpent landskap, bilen virkelig kommer til sin rett. Komforten er på et nivå som knapt har vært presentert i en bil tidligere. Luftfjæringen, i kombinasjon med en akselavstand på 3,2 meter, spiser opp alt av ujevnheter. Drivlinjen gir minimalt med støy i kupeen, og effekten fra elmotoren gjør at man alltid har krefter på lager. Store vindusflater og panoramatak, sammen med den rause dimensjonen, gir en svært luftig kupé.

annonse

Bagasjerommet har også rikelig med plass, og baksetet kan reguleres i lengderetningen. Testbilen er en femseter, men EQS SUV kan også leveres med en tredje seterad. I femseteren er bagasjeromsvolumet 645 til 880 liter avhengig av bakseteplasseringen. Sjuseteren tar 195 liter når alle setene er i bruk.

Forbruk

I og med at dette er en elbil, er det noen spesifikasjoner som er vel så viktige som at den 2, 8 tonn tunge bilen, med sine 544 hestekrefter, gjør null til hundre på 4,6 sekunder.

Vi tenker selvsagt først og fremst på rekkevidden. Batteriet er på 108 kWt, og Mercedes opererer med en maks rekkevidde på 61 mil. For den velutstyrte testbilen er rekkevidden oppgitt til 58 mil.

Forbruket skal i utgangspunktet ligge på 2,0 kWt per mil. Da vi hadde bilen, var det fuktig nullføre, og ikke overraskende havnet vi et godt stykke unna brosjyretallene.

Bilen selv anslo at rekkevidden var 41 mil ved start. Bilen baserer tallet på tidligere erfaring. Anslaget stemte godt overens med det vi opplevde på en snaut 30 mil lang tur på en blanding av motorvei og riksvei. Avviket er ikke av unormal størrelse, og fordelen her er at man har mye å ta av i utgangspunktet. I tillegg har bilen ganske bra ladefart. Under ideelle forhold ligger den på 200 kilowatt.

Der EQS sedan føles som akkurat det bilen har blitt – en kongebil – er EQS SUV noe litt annet. Dette er en stor familiebil, en skinnkledt og praktisk farkost, for dem som har solid økonomi. Om man trenger en så stor og luksuriøs bil? Niks, men det finnes mange familier på fire i Norge som bor på 300 kvadratmeter, og det er vel ikke videre nødvendig det heller?

Tekniske data

Mercedes-EQS 580 4Matic
Pris: 1.507.126.-
Pris testbil: 1.924.556.-
Motor: To elmotorer. 544 hk. 858 Nm.
Batteri: 108 kWt
Maksimal ladefart: 200 kW
Forbruk: 2,02 kWt/mil
Rekkevidde: 610 kilometer
Toppfart: 210 km/t
0-100: 4,6 sekunder
Mål (LxBxH): 5125/1954/1718 mm
Bagasjeplass: 645/2100 liter
Vekt: 2810 kilo
Tilhengervekt: 1800 kilo

Pluss og minus

+

Komfort
Kvalitetsnivå
Plass

Høyt forbruk
Pris

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte