I 2022 spredte elbilene seg til distriktene.
Nær 80 prosent av de nye bilene som ble registrert i Norge i 2022, var elbiler. Dette er en soleklar rekord – året før var elbilandelen på 65 prosent. 2022 var også året da elbilen for alvor spredte seg utenfor byene.
Naf har gått gjennom registreringsstatistikken og funnet at områdene der andelen nye elbiler var høyest, var distriktskommuner.
– Dette viser at 2022 var året da elbilen kom til distriktene. Mange forbrukere ser at elbilen løser deres reisebehov, samtidig som de kan lade hjemme med en raus strømstøtte, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i Naf, i en pressemelding.
Kommunen med høyest andel nye elbiler var Løten, med 60 nye elbiler per 1000 innbyggere, fulgt av Lørenskog med 50 og Nordre Follo og Høylandet i Trøndelag med 49. I rent volum er det fortsatt Oslo som er størst.
Usikker framtid
Braadland er ikke sikker på at utviklingen vil vedvare.
– Den nye vektavgiften som ble innført fra nyttår, kan bremse salget fremover. Det er veldig spesielt at regjeringen og SV har innført en ny avgift som plusser flere titusen kroner på bilprisen, akkurat nå som folk i distriktene er i ferd med å skaffe seg elbil, sier han.
Den nye vektavgiften som slo inn fra nyttår, er på 12,50 kroner per kilo over 500 kilo. Det betyr at en elbil på to tonn får en avgift på 18.750 kroner. I tillegg kommer det moms på den delen av elbilprisen som er over 500.000 kroner.
Den bilmodellen det ble registrert flest av i 2022, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken, var Tesla Model Y. Denne ble drøyt 30.000 kroner dyrere ved årsskiftet.