Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
09 februar 2023 13:00
Del på Facebook
LEKKER GRATENG: Auberginegratengen troner på toppen av et lag yoghurt og ajvar. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
LEKKER GRATENG: Auberginegratengen troner på toppen av et lag yoghurt og ajvar. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Vi er mange som sliter litt med aubergine. En grateng kan løse flokene!

Auberginen og jeg har aldri vært gode venner. Jeg har riktignok kunnet sette pris på en god, fløyelsmyk «baba ganoush», men der har det også stanset. Denne ukas rett er et forsøk på forsoning – og en utforskning av hvordan jeg kan lykkes med en grønnsak jeg synes er gjenstridig.

Annonse
Annonse

Noe jeg derimot er veldig glad i, er den signalrøde, krydrede sausen ajvar. Det skal medgis at aubergine faktisk er en av råvarene i denne også – men smaken domineres av grillet paprika og krydder. Ajvar en flott universalsaus. Så lag gjerne mye når du først er i gang, og frys den ned porsjoner. Perfekt som saus til vegetarretter, grillmat, kylling og hvit fisk! Den er også fin om dipp til chips eller pålegg på brødskiva.

Her skal vi bruke ajvar til en rett der auberginen regjerer i hovedrollen, nemlig auberginegrateng. For å få et godt resultat starter vi med å salte tynne aubergineskiver i en halvtimes tid. Saltet trekker ut vann og litt bitterstoffer, og teksturen blir fastere.

Sommerstid hadde jeg valgt en annen fremgangsmåte for å klargjøre auberginen for grateng: Jeg ville skåret grønnsaken i litt tykkere skiver før salting. Så ville jeg sprengfyrt kullgrillen, penslet skivene med et tynt lag olivenolje og grillet dem skikkelig hardt på begge sider. Det ville gitt en god røyksmak og et litt mer kjøttaktig tygg i skivene.

Tilbake til vinterkjøkkenet. Det meste blir bedre med ost og brød, det gjelder ikke minst denne retten. Siden alle lagene er litt bløte, gjør det seg nemlig ekstra godt med et tykt lag sprø brødkrumme på toppen. Trykket i smaken av lagret geitost er perfekt til auberginen.

Forsoningens time er nær! At retten er både kjøttfri og enkel å lage, bidrar til et gryende vennskap med den lilla skapningen. Ikke helt overbevist? Da kan du gjerne fylle ut måltidet med et stykke god fisk eller en svinekotelett ved siden av.

Auberginegrateng med ajvar og yoghurt

Ingredienser (2 personer)

1 aubergine
4 røde paprika
3 fedd hvitløk
1 rød chili
0,5 sitron
olivenolje
salt

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

1 aubergine
salt
4 hvitløksfedd
1 bunt basilikum
1 rødløk
1 glass økologisk tomatsaus
1 dl panko eller annen brødkrumme
70 g lagret geitost (ev. fetaost)

---

4 ss gresk yoghurt

Framgangsmåte

Ajvar: Forvarm ovnen til 230 grader. Pensle hel aubergine, chili og paprika med et tynt lag olivenolje, og pass på at alle overflater dekkes. Legg grønnsakene på et stekebrett med bakepapir eller i en ildfast form. Bak dem så i ovnen til skallet på paprikaen er skikkelig mørkt og karamellisert.

Ta ut paprikaen og chilien, som legges i en bolle dekket med tett plastfilm. Etter at det har ligget en stund og dampet i bollen, blir det lettere å ta av skinnet senere.

Bak auberginen videre til den er helt brent i skallet og fullstendig mør og bløt i kjernen. Tiden avhenger av ovnen din, men det kan fort ta opp mot en time. La auberginen kjøle seg ned på benken før du går videre.

Snitt den avkjølte auberginen på langs, og skrap innmaten over i en bolle. Fra paprika og chili fjernes det brente skinnet, samt frø og stilk. Kutt alt grovt sammen, og ha det i en kjele sammen med olivenolje så det dekker, saften av en halv sitron, tre finhakkede fedd hvitløk og en klype salt. La det få koke sammen på medium varme i 8–10 minutter, og kjøre det så sammen til en jevn og fin puré med blender eller stavmikser. Oppbevar avjar i en lufttett boks i kjøleskap.

Grateng: Skjær den andre auberginen i tynne skiver på cirka 3–4 mm. Legg dem på et brett, og dryss lett med salt. La skivene få «blø» i cirka 30 minutter. Skyll dem så raskt i kaldt vann, og press dem forsiktig tørre med et kjøkkenhåndkle.

Legg skivene som takstein i en egnet form sammen med finsnittet rødløk, litt tomatsaus og basilikumblader. Topp med brødkrumme som er blandet med revet ost. Drypp litt olivenolje på toppen, og bak gratengen i ovn på 160 grader i 45 minutter.

Server gratengen med ajvar og gresk yoghurt.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse