Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
06 mars 2023 19:30
Del på Facebook
FIRE PÅ RAD: W12-motoren har fire sylinderbanker, noe som gjør den 24 prosent kortere enn en V12 med to sylinderbanker, ifølge Bentley. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
FIRE PÅ RAD: W12-motoren har fire sylinderbanker, noe som gjør den 24 prosent kortere enn en V12 med to sylinderbanker, ifølge Bentley. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Luksusbilprodusenten Bentley melder at det går mot slutten for deres 12-sylindrede motorer. Denne motortypen er ikke en V12, men en W12. Det betyr at motoren har fire rekker med tre sylindre, i stedet for to med seks.

W12-motoren ble lansert i 2002. Når den siste monteres i april neste år, er disse motorene laget i mer enn 105.000 eksemplarer.

Årsaken til at W12 droppes, er at selskapet vil bli ledende i det de kaller «bærekraftig luksusmobilitet». Nå skal bilene deres leveres med V8- eller V6-motorer, og alle modellene skal bli tilgjengelig med hybride drivlinjer.

Elektrifiseringen av Bentley starter i 2025, med én ny elbilmodell i året fram til 2030.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse