Toyota prøver å imøtegå kritikken som har vært rettet mot elbilen bZ4X.
Toyotas første elbil, bZ4X, har fått en trang start. Bilen skulle egentlig blitt levert forrige sommer, men trøbbel med hjulboltene gjorde at den ble utsatt til et stykke utpå høsten. Da bilen til slutt var på veien, viste det seg at rekkevidden ikke var tilfredsstillende. Flere kunder skal ha avbestilt bilen.
Nylig inviterte den norske importøren til en statusoppdatering om problemet. Informasjonssjef Espen Olsen kunne fortelle at de har brukt den siste tiden til teste bZ4X mot vintervær og konkurrenter, for å skaffe seg et datagrunnlag og så se hva de kan gjøre.
– Vi har nå oppdatert programvaren, sa Olsen.
Dette innebærer at de har justert buffersonen, altså det som er igjen på batteriet når måleren viser null prosent.
– Dette skal gi 10 til 15 kilometer ekstra før bilen viser null prosent på batteriet, sier Olsen.
Ikke større batteri
Oppdateringen betyr ikke at batteriet har blitt større, men at mer kapasitet er blitt gjort tilgjengelig fra buffersonen. Bufferen er der for å hindre at batteriet kjøres helt tomt, noe som ikke er bra for batteriet. I tillegg skal bilen vise hvor mye bufferen faktisk har tilgjengelig.
Et annet problem var Toyota hadde lagt inn en svært streng estimering av hvor mye klimaanlegget spiste av rekkevidden - rundt 10 mil. Med oppdateringen skal denne estimeringen bli noe mindre. Bilen skal også tillate flere hurtigladinger per dag, fra to til fire, noe særlig drosjesjåførene har etterlyst.
Årsaken til at både buffer og lading var satt opp som i den opprinnelige versjonen av programvaren, var et ønske fra Toyotas side om å beskytte batteriene. Ved å unngå batterislitasje vil batteriene beholde høy kapasitet lenger. Toyota gir batteriene 10 år eller én million kjørte kilometer som garanti.
Oppdateringen, som altså kun er programvare, kan gjøres hos forhandler fra mai.