Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
04 mars 2023 19:30
Del på Facebook
MINST: Produksjonen av BMW i3 ble stoppet i fjor sommer for å gjøre plass til denne bilen, BMW iX1. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
MINST: Produksjonen av BMW i3 ble stoppet i fjor sommer for å gjøre plass til denne bilen, BMW iX1. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

BMWs billigste elbil er ikke best på noe som helst. Det betyr ikke at den er dårlig.

BMW iX1 skal delvis fylle hullet som merkets rimeligste og billigste elbil, etter at produksjonen av i3 stoppet i fjor sommer. Samtidig er iX1 en annen type bil. Dette er en SUV på 4,5 meter med firehjulstrekk og god bakkeklaring, som fungerer som en familiebil. Mens i3 var en kompaktbil med bakhjulstrekk.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

iX1 langt på vei identisk med fossilversjonene av X1. Derfor har bilen et gulv som ikke er helt flatt, men ellers er det ingen forstyrrende kompromisser. Bagasjerommet har samme romslige størrelse som X1 i ladehybridversjon.

Prismessig treffer iX1 i sjiktet til de opplagte konkurrentene Audi Q4 e-tron, Mercedes EQA og Volvo XC40. Det vil si en startpris på litt over 500.000 kroner, men fort ganske mye mer hvis man fyller på med ekstrautstyr som føles nødvendig eller stilig.

Ny skjerm

Førermiljøet er preget av den nye skjermen, som er lett buet og dekker litt over halve dashbordet i bredde. Den består av to visninger, én med kjøreopplysninger foran føreren, pluss delen på midten som har «resten».

Bilen har ikke iDrive-hjulet på midtkonsollen som navigasjonsmulighet, slik mange BMW-er har hatt i en mannsalder. Takket være lett synlige menyknapper på skjermen blir det likevel ikke knotete. I tillegg er responsen kjapp, og logikken er ganske grei å venne seg til. Testbilen har head-up display, noe som alltid er en fordel.

Nummen

I og med at dette er en BMW, forventer man en bil som byr på litt ekstra kjøreglede. Kreftene er det ikke noe å si på. Maks effekt er 313 hestekrefter, som fordeles til fire drivhjul. Det gir en frisk akselerasjon - null til hundre tar 5,7 sekunder. Bilen har justerbart understell som håndterer den forholdsvis tunge bilen, på drøyt to tonn, med en fin miks av komfort og fasthet.

Det som tar vekk en god porsjon glede, er nummen styring. Styrefølelsen kjennes veldig kunstig, med lite kommunikasjon fra underlaget. De ulike kjøremodusene gir heller ikke så forskjellige utslag, så «boost»-spaken på rattet framstår som litt unødvendig. Boosten gir bilen litt ekstra futt i noen sekunder, men hva som er poenget er det ikke lett å få tak i. Hadde det ikke vært like greit om dette var tilgjengelig via gasspedalen?

Praktisk

I det store og hele er BMW iX1 likevel en fin bil å kjøre. Lydnivået er behagelig lavt, riktignok med en besynderlig, kunstig akselerasjonslyd som minner om en synth-trompet.

Annonse
Annonse

Det er svært enkelt å finne en fin sittestilling. Baksetet har greit med plass hvis man tar bilen totalstørrelse i betraktning. God plass under forsetene gir baksetepassasjernes føtter spillerom. I tillegg kan seteryggvinkelen justeres. Baksetet har dessuten mulighet for en 40/20/40-splitt, der hver del kan legges ned etter behov, det gir fleksibilitet.

Nyttelasten er også god, 570 kilo. For barnefamiliene kan det nevnes at iX1 har tre isofix-fester, to bak og ett foran.

Som lovet

Oppgitt rekkevidde er 43 mil, og i vårvær med plussgrader og fuktig vei landet vi på et forbruk som er veldig likt det som står i brosjyren. Det borger for at bilen holder hva den lover.

Som for de aller fleste elbiler ble forbruket på motorvei forholdsvis høyt, men på landevei i 60- og 80-soner er det helt uproblematisk å få forbruket ned til - og tidvis under - de oppgitte tallene.

Batteriet er noe mindre enn konkurrentenes og ligger derfor noen mil bak med hensyn til rekkevidde. En ladefart på 130 kilowatt er heller ikke av de beste, så det vil gå noen flere minutter til ladepauser med denne bilen enn med mange andre i samme størrelse.

iX1 er innstegsmodellen til BMWs etter hvert rikholdige elbilmeny. Og sammenlignet med den noe større iX3 har minstemann en klar fordel i det norske markedet, nemlig firehjulstrekk. I det hele serverer iX1 svært mye av det en norsk bilkunde etterspør. Bilen er ikke genialt god på noe, men jevnt over bra på det aller meste.

Tekniske data

BMW iX1 xDrive30
Pris: 506.500 kroner
Pris testbil: 705.936 kroner
Motor: To elmotorer. 313 hk. 494 Nm.
Batteri: 64,7 kWt
Maksimal ladefart: 130 kW
Forbruk: 1,73 kWt/mil
Rekkevidde: 430 kilometer
Toppfart: 180 km/t
0-100: 5,6 sekunder
Mål (LxBxH): 4500/1845/1616 mm
Bagasjeplass: 490/1495 liter
Vekt: 2010 kilo
Tilhengervekt: 1200 kilo

Pluss og minus

+

Komfort
Kvalitet

Styrefølelsen
Kan bli dyr

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse