Når påskesola varmer i solveggen, makser du stemningen med en vårlig salat.
Rundt påsketider henter vi smaker og dufter fra Sør-Frankrike til norske tallerkener. På lammelåret brukes gjerne herbes de Provence, den velkjente krydderblandingen med blant annet timian, oregano, basilikum og rosmarin. Og vil vi komme i vårstemning med en middagssalat, finnes et klassisk forbilde skapt i Nice – selveste salade niçoise med dype, rike smaker av tunfisk, tomater, urter, salte kapers og olivenolje.
Her skal vi lage en deilig salat inspirert av salade niçoise, men bare med ingredienser som undertegnende selv liker ekstra godt. Jeg ser ikke bort fra at denne varianten kan slå an også hjemme hos deg – og dertil i alle aldersgrupper. Vi skal nemlig droppe både ansjoser, poteter og kapers. Vi skal dessuten gjøre det litt enkelt og bruke tunfisk fra boks.
Tunfisken rører vi kjapt sammen med litt majones, løk, sitron og salt. Supergodt! Jeg anbefaler sterkt å lage en ekstra stor porsjon, så har du et luksuspålegg klart i kjøleskapet til deilige påskefrokoster. At tunfiskrøren matcher egg ekstra godt, passer også ypperlig i denne eggets høytidsuke.
Du kan også lage deg en ekstra god kveldssnack av tunfiskrøren. Da steker du surdeigsbrødskiver gylne i panne med litt god olivenolje, gnir et hvitløksfedd på den sprø stekeskorpen og topper med kald tunfiskrøre og kanskje en liten dæsj Tabasco-saus.
Tunfisk på boks er godt og relativt rimelig, men salaten kan også gjerne lages med den gode, gamle peppermakrellen fra kjøledisken på butikken.
En klassisk niçoise skal ha kokte poteter. Det er ikke jeg så glad i, men jeg ser likevel behovet for å tilføre «fyll» i retten. Jeg synes gnocchi, altså potetpasta, er en god løsning. Vil du lage gnocchiene selv, koker du mandelpoteter møre, heller av kokevannet og lar potene dampe av seg væske. Så knuser du potetene sammen med hvetemel, eggeplomme, salt og revet parmesan. Deigen rulles ut i tynne pølser, kuttes i mindre biter og kokes i saltet vann til de gnocchiene flyter til overflaten. Dette er et koselig lite påskeprosjekt og en klar oppgradering fra trauste, kokte poteter! Dessuten blir salaten mettende nok til å holde deg unna påskeegget i et par timer.
Tunfisksalat med egg, middelhavsgrønnsaker og sennep-/honning dressing
Ingredienser (2 personer)
1 boks tunfisk i olje
4 ss majones
1/4 rødløk
0,5 sitron
salt
Tabasco etter smak
2 egg
1 pk. rucolasalat
2 ss grønne oliven
2 ss svarte oliven
10 cherrytomater
4 ss artisjokkhjerter
0,5 pk. aspargesbønner
1 ss dijonsennep
1 ss epleeddik
1 ss flytende honning
10 ss olivenolje
en liten klype salt
Framgangsmåte
Legg den hermetiske tunfisken i en sil eller et dørslag så oljen får renne av. Ha den så oi en blandebolle, og tilsett majones, finkuttet rødløk, sitronsaft, salt og Tabasco. Knus alt lett med skje eller gaffel mens du blander, så smakene slipper fri. Oppbevar tunfiskrøren kjølig.
Kok eggene i rikelig med vann, cirka 6 minutter avhengig av størrelsen. Avkjøl dem umiddelbart i rennende kaldt vann, og ta av skallet. Del eggene i to ved servering.
Aspargesbønner kuttes i topp og bunn. Forvell dem i godt saltet, kokende vann i 2–3 minutter. Avkjøl dem deretter umiddelbart i isvann. Tørk dem så på kjøkkenpapir, og del dem i mindre biter ved servering.
Rens, vask og tørk rucola. Del tomater og oliven i to og del artisjokkhjerter i mindre biter.
Lag dressingen ved å ha sennep, honning og eddik i en liten skål. Visp sammen med en gaffel, og spe med olivenolje til du har en homogen dressing. Smak til med salt.
Anrette alle ingrediensene på fat, og topp med tunfisk og dressing.