Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
20 april 2023 13:00
Del på Facebook
EN SLAGS «OTTO»: Hvis du vil, kan du kalle denne retten «couscous-otto». Den er lagd etter samme prinsipp som en risotto, men med perle-couscous.
EN SLAGS «OTTO»: Hvis du vil, kan du kalle denne retten «couscous-otto». Den er lagd etter samme prinsipp som en risotto, men med perle-couscous.

Vil du lage en vegetarisk smaksbombe? Bruk perle-couscous, og lat som du lager risotto!

Pasta, poteter og ris – som regel er det disse tre karbohydratkildene vi veksler mellom til middag. Jeg vil varmt anbefale å innføre en fjerde type, nemlig ptitim.

Annonse
Annonse

Ptitim, som ofte omtales som «perle-couscous» eller «israelsk couscous», har blitt en stor favoritt i hverdagen hjemme hos meg. Disse runde kulene må ikke forveksles med vanlig couscous laget på semulegryn.

Ptitim ble oppfunnet rundt 1950, i en periode med mangel på ris. Standardutgaven lages av hvetemel, men akkurat som med pasta har også varianter med fullkorn og spelt kommet til senere.

I motsetning til italiensk pasta har israelsk ptitim alltid vært et fabrikklagd produkt. I begynnelsen ble det formet som riskorn, men etter hvert fikk produktet den runde formen det har i dag. Ptitim finnes også i morsomme, barnevennlige fasonger som stjerner og hjerter, men spør du meg, er det kulene som er best.

Vi snakker altså om en slags pastakuler. Og akkurat som både vanlig pasta og risottoris vil ptitim lett suge til seg væske og smak.

Her har jeg bygget opp en rett etter risotto-prinsippet: Først freses ptitim-kulene lett med olivenolje og finkuttet løk og hvitløk. Så sper vi med kokende grønnsakkraft til kulene er møre. Til slutt monteres retten med smør og parmesan, akkurat som en vanlig risotto.

Min variant er vegetarisk og full av smak fra en aromatisk gremolata-saus av persille, hvitløk og sitron. På toppen har jeg plassert en deilig «biff» av pannestekt squash, grundig karamellisert i godt smør og hvitløk.

Andre gode vegetariske varianter kan inkludere for eksempel gresskar eller sopp og selleri. Vil du ha fisk eller kjøtt til, prøv for eksempel et stykke bakt torsk, toppet med litt ristede hasselnøtter. Eller et stekt kyllingbryst med pinjekjerner. Jeg ville heller ikke gått av veien for å svi av en skikkelig god og marmorert biff, og drysse på litt sprøstekt løk på toppen. Ptitim funker uansett som en pasta-kule!

Perle-couscous med gremolata og karamellisert squash

Ingredienser (2 personer)

1 squash
6 fedd hvitløk
3 ss meierismør
0,5 sitron

---

120 g perle-couscous (ptitim)
1 sjalottløk
2 hvitløksfedd
ca. 5 dl grønnsakkraft
50 g revet parmesan
2 ss olivenolje
1 ss meierismør
0,5 sitron
2 ss hakkede valnøtter

---

1 bunt bladpersille
4 hvitløksfedd
zest og juice av 1 sitron
0,5 dl olivenolje
salt

Framgangsmåte

Vask og tørk squashen. Kutt den i to på langs, og salt den lett på snittflaten. La den ligge med saltet og «blø» i 20 minutter i romtemperatur. Tørk den godt igjen, og press ut litt av væsken uten å knuse den. Slik får man ut litt bitterstoffer. Stek så squashen i panne med litt solsikkeolje, smør og knuste hvitløksfedd. La den bli skikkelig karamellisert på snittflaten mens du øser det varme smøret over underveis.

Lag gremolata ved å plukke av bladene på bladpersille, kutte dem grovt og legge dem i en liten beholder eller morter. Tilsett hvitløksfedd og sitronzest (= revet skall, bare det gule). Hell på olivenolje. Bland dette til en fin saus, enten ved å knuse det sammen eller bruke stavmikser. Smak deretter til med salt og sitronsaft. Obs! Etter du har tilsatt sitron, tar det ikke så lang tid før det grønne blir brunt, så lag sausen rett før servering.

Varm opp grønnsakkraft, og hold den rundt kokepunktet.

Ta fram en lav, tykkbunnet kjele. Finkutt sjalottløk og hvitløk, og fres det blankt i olivenolje i kjelen. Løken skal ikke ta farge. Tilsett perle-couscous, og la den frese lett i oljen. Start så med å spe med grønnsakkraften under omrøring. Du trenger ikke røre masse, bare se til at ingenting fester seg i bunnen av kjelen.

Fortsett å spe med kraft til du kjenner at perle-couscousen er mør i midten. Ta deretter kjelen av varmen. Det skal helst ikke være mer væske i kjelen enn at det så vidt dekker perle-couscousen. Rør inn smør og parmesan, smak til med salt og sitron, og server med en gang.

Anrett perle-couscousen flatt på en varm tallerken. Topp med squash og et dryss hakkede valnøtter og revet parmesan. Ha den grønne sausen rundt til sist.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse