Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
21 mai 2023 19:30
Del på Facebook
PROTOTYPER: NEVS rakk å bygge seks kjørbare prototyper av Emily før hele selskapet ble satt på pause. Foto: Peter Wahlström / Plint Marketing
PROTOTYPER: NEVS rakk å bygge seks kjørbare prototyper av Emily før hele selskapet ble satt på pause. Foto: Peter Wahlström / Plint Marketing

NEVS, som kjøpte konkursboet etter Saab, har gått i dvale. Nå er prototypene deres lagt ut for salg.

National Electric Vehicle Sweden (NEVS) kjøpte konkursboet etter Saab i 2012. Planen var å fortsette bilproduksjonen i Trollhättan. Men økonomien var tidlig dårlig, noe som blant annet førte til at flyprodusenten Saab trakk tilbake tillatelsen til å bruke merkenavnet Saab.

Annonse
Annonse

NEVS er kinesisk eid, og i februar ble det klart at 320 av 340 ansatte fikk oppsigelsesvarsel. Går man inn på hjemmesiden deres i dag, kommer det opp en beskjed om at virksomheten er satt i «dvale».

Emily

De senere årene har NEVS jobbet med en elbil under prosjektnavnet Emily. Dette var bilen som skulle ta opp arven etter Saab.

Reklamebyrået Plint i Trollhättan fulgte prosjektet og har nå publisert bilder av kjøretøyet. Her kommer det fram at Emily-utviklingen startet i 2019, og at NEVS var klare med en prototyp mindre enn ett år senere.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Ifølge den svenske bilnettsiden Carup har Emily fire elmotorer, en i hvert hjul, hver med en effekt på 120 hestekrefter. En kraftigere versjon var også under utvikling. Prototypen skal ha brukt 4,8 sekunder på null til hundre, mens den kraftigere versjonen skulle klare det på 3,2 sekunder.

Til salgs

Det skal ha blitt bygget seks eksemplarer av Emily, med en rekkevidde på solide 100 mil og en batterikapasitet på 175 kWt.

– Prosjektet er rundt ett og et halvt år unna å være produksjonsklart. Alt er på plass for at bilen kan settes i produksjon. Prototypene er fullt kjørbare, det eneste de mangler er airbag og autobrems, sier Peter Dahl, som var sjef for prosjektet, til Carup.

Nina Selander, konsernsjef i NEVS, sier prosjektet er til salgs.

– Det bør leve videre. Bilen er en for fin, for god og for moderne til at det ikke blir noe av. Interesserte er velkomne, sier hun.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse