Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
29 november 2023 13:00
Del på Facebook
OPP NED: Brokkolistilken har landet med hodet ned i en lekker brokkolikrem, omringet av rugsmule- og urtedryss. Foto: Gorm Kallestad / NTB
OPP NED: Brokkolistilken har landet med hodet ned i en lekker brokkolikrem, omringet av rugsmule- og urtedryss. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Når du serverer et lite tre til hver, er det ingen som er i tvil om at du mener alvor med vegetarmåltidet.

Brokkoli er på min topp-tre-liste over grønnsaker. Spesielt glad er jeg i den robuste stilken. Men det er samtidig i stilken utfordringen ligger. Ettersom brokkolien har fasong som et tre – med en tjukk stamme som forgreiner seg oppover i mindre, tynnere armer helt ut til blomsterknoppene ytterst – blir koketiden forskjellig fra topp til bunn.

Annonse
Annonse

Det er også en liten utfordring å kutte en brokkoli i helt like biter. Derfor foretrekker jeg en spesialtilpasset metode: Jeg skjærer av det ytterste grønne laget og tilbereder det for seg selv. Enten gjør jeg som i denne oppskriften og lager en rik, fløyelsmyk krem av det. Eller så steker jeg det raskt i litt smør, gjerne med et knust hvitløksfedd. Stilken sparer jeg ofte til en annen middag en av de nærmeste dagene.

Her er brokkolien brukt til en vegetarisk hovedrett med myk krem, spenstig stilk, sprø rug og syrlig urtedressing. Dermed har retten alle kvalitetene et middagsmåltid krever. Den kan også brukes som et slags universaltilbehør, til alt fra fisk til biff, vilt, svineribbe og kylling. Om du ønsker å dyrke den vegetariske profilen, kan det passe godt med noen nystekte stykker halloumi-ost.

Til den vitaminrike brokkolien velger jeg å drysse på noe av det beste jeg vet, nemlig sprø rugsmuler. Det er et skikkelig godt triks å ha i ermet, som kan løfte ganske mange retter som har ett behov for litt mer crunch, med salt, en lett syre og litt umami-effekt. Det er også en topp metode for å unngå matsvinn ved å ta gammelt rugbrød, kutte det i små terninger eller bare raspe det opp på grove siden til ett rivjern. En god skje med smør eller olivenolje, litt salt og enten bake det gyllent i ovn eller steke det gyllent i stekepannen så har du en skikkelig sprø og god topping som kan drysses over ferdige retter.

Helstekt brokkolistilk med brokkolikrem

Ingredienser (2 personer)

1 hel brokkoli, gjerne med stor stilk
1 hel hvitløk
4 ss smør
1 dl matfløte

---

2 skiver gammelt rugbrød
2 ss meierismør eller olivenolje
salt

---

1 liten bunt dill
1 liten bunt gressløk
4 ss olivenolje
1 ss rødvinseddik
salt

Framgangsmåte

Legg brokkolien på en skjærefjøl, og kutt av det ytterste laget av den grønne busken, cirka 2 centimeter. Skjær rundt hele til du sitter igjen med et nakent «tre» av brokkoli.

Bruk en skreller eller en liten kniv, og trim vekk det ytterste skallet langs den store stammen.

Legg de små brokkolibukettene i en liten kjele sammen med 1 knust hvitløksfedd, 1 spiseskje smør og 1 dl fløte. Kok opp, og la brokkolibukettene trekke i fløten til de møre. Juster eventuelt væskemengden med litt vann eller mer fløte. Kjør deretter dette sammen med stavmikser eller blender til en jevn, fin krem. Smak til med salt. (Tips: Vil du ha en ekstra flott grønnfarge på kremen, kan du koke brokkolien sammen med en neve spinat).

Kok opp vann tilsatt rikelig med salt. Forvell brokkolistilken i cirka 3 minutter. Legg den over på et stekebrett eller i en ildfast form. Ha på 3 spiseskjeer smør, 1 hel knust hvitløk og et dryss med salt. Bak stilken i ovn på 180 grader i cirka 20 minutter.

Riv eller kutt opp rugbrødet, og stek det i panne eller ovn sammen med smør eller olivenolje til det er helt sprøtt og gyllent. Legg rugsmulene over på kjøkkenpapir så du blir kvitt fettet. Smak til med salt.

Kutt urtene grovt, ha dem i en liten skål, og rør dem raskt sammen med olje, eddik og salt.

Server brokkolistilken sammen med brokkolikremen, de sprø rugsmulene og urtedressingen.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse