Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
09 november 2018 08:04
Del på Facebook
MANGFOLD: Støvtørking og dusjing må til for at plantene virkelig skal trives. Løkke står bak en gummifiken, og på bordet finner du også elefantøre, grønnrenne, maranta, fiolinfiken og mange andre grønninger. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
MANGFOLD: Støvtørking og dusjing må til for at plantene virkelig skal trives. Løkke står bak en gummifiken, og på bordet finner du også elefantøre, grønnrenne, maranta, fiolinfiken og mange andre grønninger. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Trender varer ikke. Men for Kathrine Winther Løkke er grønne planter mye mer enn en trend. – Hit kommer plantene for å bli, hvis de overlever, sier hun.

– Hmmm... hvor mange kan det være, da? 30-40?

Kathrine Winther Løkke lar blikket fare over hyller, vinduskarmer, gulv, bord og benker, ser for seg de andre rommene og gjør et raskt overslag. De grønne plantene har naturlig grodd seg inn i familielivet på Lille Tøyen i Oslo. Store og små, brede og smale, struttende og hengende.

Barndom blant yuccapalmer
Det er ingen tvil om at grønne planter er hot nå. Men som så ofte med trender: Denne trenden er ikke ny, den har kommet tilbake.

– Jeg vokste opp med en pastellfarget stue med masse yuccapalmer, som en jungel, og mamma som gikk rundt og sprayet dem. Da jeg som voksen skulle skape mitt eget hjem og base, merket jeg at også jeg ville ha grønne planter. Og det har gitt mange minner, sier hun.

Gummifikenen på kjøkkenet minner om farmoren – som ga sine gummifikener én kopp vann i uka, og lærte farfaren å gjøre det samme.

– For meg er ikke plantene en trend, men noe varig. Hit kommer plantene for å bli, hvis de overlever, sier Løkke, som jobber som grafisk designer i selskapet Minsk.

Planteinteressen blant de tre kollegaene er så stor at de i fjor startet sideprosjektet GRO (gromagasinet.no), et nettmagasin om inneplanter. Magasinet er tenkt som en lavterskel kunnskaps- og inspirasjonsbank som har gode tips for den som vil komme i gang. Den grønne gjengen planlegger også en bok om emnet.

Frodig og eksotisk
Interiørstylist Tone Kroken er en blomsterelsker. Hun snakker entusiastisk om levende planter, men også om hvordan planter og blomster pryder mange nye tekstiler og tapeter. Den som vil ha inspirasjon, kan for eksempel ta en titt på utvalget hos House of Hackney.

– Jeg synes man skal ha mange forskjellige planter, ikke være så redd for å mikse og blande. Tenk gjerne på form og størrelse. Ulike planter sammen blir frodig og eksotisk, sier Kroken, som er medeier i Lazydays.

Ved å bruke én type blomsterpotter i et rom, kan man samle uttrykket. Men altfor mange kjøper for små potter der plantene ikke får vist seg fram skikkelig, mener hun.

I likhet med Løkke har Kroken planter i alle rom. Også på badet, der det ikke er dagslys. For å gi plantene greie levekår, flytter hun litt rundt på dem. Når en plante har stått på badet en stund, får den komme inn i den lyse stua.

– Nå har jeg investert i en vannflaske, så jeg kan spraye plantene litt. Det ser jeg at de liker. Men jeg har absolutt ikke grønne fingre, slår Kroken fast.

– Det blir et hjem!
Interiørstylisten tror nordmenn lengter etter farge og mer liv etter en tid der nordisk ren og litt streng stil har dominert interiørtrenden.

– En bolig uten noe grønt er fryktelig stusslig. Får du inn noe levende, ser det ut som det bor noen der. Det blir et hjem med en gang! sier Kroken.

Hun synes grønne planter passer til alt, men mener de er ekstra fine foran en svart vegg. Planter står også godt til andre mørke vegger, og hvite vegger.

– Planter er dekorative og gir særpreg. Men de tar ikke så mye plass som store malerier eller plakater. De bare er der, sier Kathrine Winther Løkke.

Da hun og kollegaene startet GRO, var det blant annet fordi de ønsket å jobbe med noe fysisk. Magasinet er riktignok nettbasert, men folkene de besøker og plantene de skriver om, puster og lever. Løkke tror vår interesse for grønne planter handler om noe av det samme.

– Jeg tror den er et motsvar til det samfunnet vi lever i, der alt er på skjerm. Et ønske om å ha noe ekte og levende rundt oss. Og så er det terapi å drive med, da. Få avleggere, se at de vokser og trives.

Den grønne stilen
Hos Kathrine Winther Løkke er det ikke bare plantene som er grønne. Toalettet er grønt, og soverommet har grønt tak. I sofaen er det grønne puter, flere blomsterpotter er grønne, og toåringens leker ligger i en grønnmalt kasse.

Viktig farge
Grønt har seilt opp som en av de viktigste fargene i interiør- og boligverdenen, forteller Dagny Thurmann-Moe i Dagny Fargestudio, som jobber med fargerådgivning.

– Grønt er i ferd med å etablere seg som en ny nøytral farge og basefarge sammen med blått og blågrønt. Den er svært aktuell på vegger, tak og møbler, og kommer i et stort vell av nyanser. Fra bleke og duse nyanser til kraftfull og elegant smaragdgrønt og over mot de støvete, mørkere nyansene, sier Thurmann-Moe.

Fargen passer til mye, selvsagt litt avhengig av nyansen.

– Grønt passer veldig godt til beige- og bruntoner, farger i jordsjiktet, men selvsagt også til krem og andre hvitfarger Ola Nordmann bruker, sier global fargesjef Lisbeth Larsen i Jotun.

Fra duse til kvikke farger
Fargen har inntatt norske hjem litt etter litt. Nordmenn begynte for alvor å få øynene opp for grønne vegger rundt 2014, ifølge Larsen.

– Grønt kan være koselig. Vi har sett det i shabby chic-stilen og den landlige stilen. Men folk liker å eksperimentere, og det blir mer av de edgy og urbane grønnfargene, sier Larsen.

De aller grønneste fargene vil nok likevel prege klærne våre mer enn veggene, der mange fremdeles ønsker å holde litt igjen, tror fargesjefen.

Naturlig grønt
– I hverdagen skaper vi oss en del ritualer som gjør oss stressa. Da tror jeg vi trekkes mot naturen og det grønne, som kan virke beroligende, sier Larsen om hvorfor så mange liker grønt.

Også Thurmann-Moe ser en dreining mot det naturlige, enten det gjelder materialer eller farger. Det er slik vi kan finne ro og slappe av, tror hun.

– Vi fungerer rett og slett best i omgivelser som minner oss om vårt naturlige habitat. Grønt, blågrønt og blått er hovedfargene fra naturen: skog, gress, planter, himmel og hav.

Fargeeksperten forteller at mange er lei av den gråhvite katalog-looken og heller vil ha det koselig hjemme. Hun mener vi trygt kan velge grønne farger.

– Fargen vil vare i mange år, og man kan gjerne investere i større gjenstander som en sofa, men også kjøkkenfronter, sier Thurmann-Moe.

Stell av grønne planter
De fleste grønne planter lever greit med å få vann én gang i uka, og de bør tørke mellom hver vanning. Grønne planter setter også pris på å bli dusjet med en sprayflaske, og at du tørker støv av bladene av og til. Plantene bør skjermes fra intens solstek sommerstid og kan gjerne gjødsles en gang i halvåret.

Gummifiken
Tøff og lettstelt plante med store, mørkegrønne blader. Liker å stå lyst, men tåler også å stå litt inn i rommet. Den bør tørke mellom hver vanning og deretter gjennomvannes med vann i romtemperatur.

Pilea / elefantøre / kinesisk pengeplante
Planten trives best når den står lyst, men uten direkte sollys. Den liker normal vanning og kan gjerne tørke lett ut. Vann gjerne fra bunnen med lunkent vann. Trives best i fuktig luft og liker en dusj. Strutter når den har det bra.

Grønnrenne / spider plant
Lettstelt plante med lange, smale blad og hvit midtrand. Den er en spesielt bra luftrenser. Planten trives på lyse til halvskyggede steder. Den vannes når jorden fortsatt er lett fuktig og liker godt å bli dusjet.

Maranta / prayer plant
Trives i lyse vinduskarmer og kan vannes en gang i uka. Tørk av bladene når de blir støvete, og gi planten en god dusj. Det vises om planten har det bra eller dårlig.

Monstera / vindusblad
Monstera vokser langsomt, men kan gå få store, dekorative blader. Vannes når jorden nesten har tørket ut, cirka hver uke. Den setter pris på en dusj. Trives på lyse steder, men kan også stå et stykke inn i rommet.

(Kilder: Kathrine Winther Løkke / GRO / Mester Grønn / Plantasjen / Floriss)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse