Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
29 november 2018 14:43
Del på Facebook
LUKSUSSKIVE: Av alle brødskivene vi spiser i Norge, er utgaven med biff blant de aller beste. FOTO: Tore Meek / NTB scanpix /
LUKSUSSKIVE: Av alle brødskivene vi spiser i Norge, er utgaven med biff blant de aller beste. FOTO: Tore Meek / NTB scanpix /

Smørbrød med roastbiff er godt. Smørbrød med nystekt entrecôte er enda bedre.

Ingenting står vel sterkere i norsk matkultur enn brødskiva. Brødskiva – og matpakka den stadig er en del av – er liksom selve definisjonen på det beste i oss, og beviset på at oljerikdommen ikke har klart å spolere oss helt.

Hvorfor står brødskiva og matpakka så sentralt i kulturen vår? Er det fordi vi er gjerrige? Fornuftige? Er bare enkle? Har vi rett og slett et pragmatisk forhold til energiinntak, og har vi derfor landet på noe som er sånn passe godt og passe sunt, samtidig som det er kostnadseffektivt? Eller er det heller følelsesladet og nasjonalromantisk, dette uløselige båndet til brødskivetradisjonen?

Hvem vet. Det jeg derimot er sikker på, er at godt (og nok) pålegg gjør både brødskiva og livet bedre. Jeg er usedvanlig glad i gode smørbrød, og jeg tror litt av grunnen er alle de kjipe brødskivene jeg har måttet spise. Du vet, de som lå i nistepakken i skolesekken, med en skive fårepølse på.

Et godt smørbrød består gjerne av en brødskive skåret av surdeigsbrød. Skiven har overdådige mengder luksuriøst pålegg, for eksempel biff, en skikkelig god ost eller røyket laks. Godt brød kan også bare smøres med rause mengder ekte smør – og smake fantastisk.

Danskene er flinke. De ekte danske smørbrødene av rug serveres med flere fantastiske toppinger: Konfitert andelår og mør rødkål. Varm, grov leverpostei med bacon og sopp. Stjerneskudd-varianten med fritert fiskefilet, hvite asparges og en røre av reker og kaviar.

Mitt biffsmørbrød har jeg laget hjemme ved flere anledninger. Med unntak av selve biffen består det av råvarer som jeg stort sett alltid har i kjøleskapet. Den virkelige wow-opplevelsen som løfter denne enkle retten, er smaken man får når man steker brødet i pannen etter biffen. Sekunder før har biffen sluppet litt kjøttsaft og karamellisert seg i oljen og smøret, sammen med noen knuste hvitløksfedd. Brødskiven suger opp masse smak, og får i tillegg ligge til den har en sprø overflate.

Biffsmørbrød med avokado, tomat og parmesan

  • 2 store skiver av lyst surdeigsbrød
  • 8 cherrytomater
  • 1/4 rødløk i skiver
  • 1 avokado
  • 300 g entrecôte eller annen type biff
  • parmesan
  • 8 hvitløksfedd, knust med skall
  • 2 ss godt smør
  • olje til steking
  • salt og pepper
  • cayennepulver

Fremgangsmåte

Jeg foretrekker at biffen er medium rå på slike smørbrød, samtidig er kjøttet aller best om man får en skikkelig karamellisert stekeskorpe på utsiden. Derfor er det viktig at kjøttet tempereres godt før du steker det.

Starte med en veldig varm panne. Ha i oljen. Krydre kjøttet med salt og pepper på begge sider. Brun kjøttet godt på begge sider, trekk så pannen av varmen og tilsett smør og hvitløk. Øs kjøttet med smøret i 1 minutt avhengig av tykkelsen. La kjøttet få hvile 5 minutter.

Legg surdeigsskivene i pannen. La dem få steke seg sprø og absorbere de gode smaken fra pannen på medium varme.

Ved servering toppes brødet med avokado i skiver, tomat og rødløk, litt flaksalt og cayenne. Fortsett så med biffen i tynne skiver, og avslutt med revet parmesan.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse