Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
01 desember 2018 11:15
Del på Facebook
BREDERE: Porsche gjør aldri de helt store forandringene med 911, men den nye utgaven er noe bredere enn forrige generasjon. FOTO: Produsenten
BREDERE: Porsche gjør aldri de helt store forandringene med 911, men den nye utgaven er noe bredere enn forrige generasjon. FOTO: Produsenten

Porsches 911-modell har eksistert i 55 år, nå kommer åttende generasjon.

Den aller første Porsche 911 ble presentert i september 1963. Sportsbilmodellen har siden den gang blitt ikonisk, med motoren helt bak i hekken og kjøreegenskaper som jevnlig hylles.

I fjor passerte modellrekken én million produserte. I disse dager viser Porsche for første gang den åttende generasjonen 911, som kommer på markedet neste år.

Det har ikke gjort noe med interessen for dagens modell i Norge. Administrerende direktør hos den norske importøren, Morten Scheel, kan fortelle at de er på vei mot ny salgsrekord for 911 når de straks passerer 100 solgte av modellen i 2018.

– Vi selger en god miks av forskjellige 911 i Norge, mest populære i år er Carrera-modellene, og da spesielt GTS-utgaven. Det som også er litt kult, er at vi selger en stor andel GT-biler, altså både GT3, GT3 RS og GT2 RS, sier han.

Voksende interesse

Han mener det henger sammen med en voksende sportsbilinteresse her til lands.

– Og vi kan rapportere om mange som melder interesse for 992, sier Scheel.

992 er serienummeret på den kommende generasjonen.

Den skal komme med en oppgradert motor, med mer hestekrefter enn før. Carrera S har nå 450 hestekrefter, mot 420 i utgående versjon. Null til hundre skal ta 3,7 sekunder, og 3,6 for utgavene med firehjulstrekk.

Utseendemessig er det ikke så store forskjellen, slik det gjerne er med 911. Hekken har de mest synlige forandringene, med bremselyset integrert i de vertikale ventilene som ligger over motoren. I tillegg har den et horisontalt baklys over hele bakenden, slik det er på de andre nyere Porsche-modellene. Modellen er også drøyt fire centimeter bredere enn dagens utgave.

Innvendig har 911 fått den samme multimedieskjermen som vi finner i Panamera og Cayenne. Foran føreren er det i hovedsak et digitalt instrumentpanel, men med en analog klokke i midten som viser turtallet.

- Planen er at den dukker opp i mars, sier Scheel.

Norske priser blir: 911 Carrera S kr. 1.615.900 og 911 Carrera 4S kr. 1.712.900. Som er omtrent 150.000 over dagens modeller.

Ifølge Car Magazine skal Porsche presentere kabrioletversjoner i januar, mens innstegsmodellen Carrera vises til våren og kommer i salg til sommeren. Turbo og GTS skal være klare i starten av 2020.

Ryktene sier at det for første gang også vil komme en hybridversjon av 911.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse