Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
16 desember 2018 19:44
Del på Facebook
Det finnes få andre begivenheter på den norske kalenderen som er mer synonymt med alkoholinntak enn julebordet. Foto: Shutterstock / NTB scanpix
Det finnes få andre begivenheter på den norske kalenderen som er mer synonymt med alkoholinntak enn julebordet. Foto: Shutterstock / NTB scanpix

Mange gruer seg til årets julebord, ganske enkelt fordi de skal være edru. De frykter ubehagelige spørsmål, mistenksomme blikk og følelsen av å trekke ned stemningen fordi de ikke drikker. Her er ekspertenes mestringstips.

Vi er midt i julebordssesongen. Hele veien fra Lindesnes til Hammerfest ruster nordmenn seg til ett av årets største fylleslag. Man hva med deg som sitter edru på sidelinjen? Hvordan skal du ha det gøy på julebordet? Er det overhodet mulig?

– Klart det er mulig, sier journalist og forfatter Irina Lee. — Det er ingen vits i å gå inn med forventninger om katastrofe. Med noen enkle forholdsregler kan det like gjerne ende opp med å bli det beste julebordet du har deltatt på!

Fra defensiv til avslappet
Vi møter Irina på en regntung desembermorgen, drøyt fire år etter det siste vinglasset. I en alder av 38 tok journalisten og småbarnsmoren en avgjørelse om å bli alkoholfri. Ikke av religiøse årsaker, lav toleranse eller et overdrevent inntak.

– Jeg sluttet enkelt og greit fordi jeg ville, sier hun. — Når jeg etter hvert skjønte at alkohol var noe jeg helte i meg fordi alle andre gjorde det, forsvant mye av poenget.

Irinas overgang til en edru livsstil resulterte i boken “ Alkoholfri ”, publisert på Pax forlag i 2017. Fra tidligere år hadde journalisten mye erfaring med “typiske” julebord.

– Jeg har både arrangert og deltatt på noen svært fuktige julebord, forteller hun. - For folk som akkurat har kuttet ut alkoholen, kan slike tilstelninger naturlig nok oppleves som ganske stressende.

I starten var spørsmålene mange og pågående. Hvorfor drikker du ikke? Er du alkoholiker? Er foreldrene dine alkoholikere? Motsvaret ble ofte like konfronterende, forteller hun.

– De første ukene og månedene var det naturlig for meg å forsvare at jeg var blitt alkoholfri. Det ledet etter hvert til en del ubehagelige samtaler.

Nå, etter mye prøving og feiling, har Irina landet på en enklere og mer avslappet taktikk.

– Man må stå for avgjørelsen. Inntar du en unnskyldende holdning fra starten av, eller føler deg pålagt å forklare avgjørelsen din, åpner du opp for å bli bombardert med spørsmål og drikkepress. Til syvende og sist er det du selv som bestemmer hvor “big deal” det skal være, sier hun.

En drikkekultur i endring
Forfatter, psykolog og professor Fanny Duckert ved Universitetet i Oslo (UiO) er en av landets fremste eksperter på alkoholmisbruk, og kjenner godt til angsten mange føler på nå i julebordssesongen.

– Det finnes nok ingen annen begivenhet i den norske kalenderen som er mer synonymt med alkoholinntak enn julebordet, sier hun. — Er det åpen bar, utnytter man den for alt det er verdt. Hvis man betaler for drikke selv, ønsker man å få valuta for pengene. Resultatet blir uansett det samme.

Men noe er i ferd med å endre seg i måten vi oppfatter avhold på. I disse dager blir det mer og mer normalt å avstå, forklarer Fanny, særlig på grunn av tilstrømningen av mennesker fra alkoholfrie kulturer.

– Flere og flere ansatte på norske arbeidsplasser har en kulturbakgrunn som gjør at de ikke drikker. Dermed blir det enda viktigere å sørge for at både julebordet og andre feiringer i jobbsammenheng er tilrettelagt så de også kan delta.

Det er i tillegg en tydelig nedgang i antall unge som drikker alkohol. I en artikkel fra forskning.no leser vi følgende statistikk: I 2003 svarte 84 prosent av norske 15-16-åringer at de hadde smakt alkohol. I 2015 var det 57 prosent som svarte det samme.

Kort sagt: Om du føler deg alene med avgjørelsen, fatt mot, sier Fanny. Fremover vil edruelighet på julebordet bli langt mer normalisert

– Jeg tror det fremover blir mer fleksibilitet og åpenhet om at det er helt problemfritt ikke å drikke. Det er tross alt ditt valg, et valg du ikke trenger å forsvare overfor noen.

Tips for et alkoholfritt julebord
Journalist og forfatter Irina Lee ble helt alkoholfri for drøyt fire år siden. Her er hennes råd:

Allier deg med noen. Før du dukker opp til ditt første alkoholfrie julebord, allier deg med en venn eller kollega du stoler på. Å dele planene dine med en du har tillit til, gir ikke bare sosial støtte i en stresset situasjon, men øker også sjansen for at du vil holde deg alkoholfri.

Ikke vær redd for å dra hjem tidlig. Det er liten vits i å bli værende til langt på natt med mindre du føler for det. Når klokken slår tolv, er de fleste godt bedugget uansett og vil neppe merke at julebordet har en deltager mindre. Om du jobber på en arbeidsplass der julebordet utelukkende handler om flatfyll, er det heller ingen skam i å bli hjemme.

Fokuser på deg selv. Mange vil anta at du som ikke drikker, har en fordømmende holdning overfor dem som gjør det. Men hold fokuset på deg selv. For eksempel: Dette er et valg jeg har tatt, dette er noe jeg ønsker å prøve ut. Du har kanskje dine tanker om alkoholens veldokumenterte skadevirkninger på kroppen, men julebordet er sannsynligvis ikke stedet å lufte dem.

Fanny Duckert er professor i psykologi og har skrevet flere bøker om alkoholmestring. Hun har disse rådene:

Bestem deg. Ta en tydelig avgjørelse om at du skal avstå fra alkohol, og hold deg til den. Hvis du signaliserer for omverdenen at du er ambivalent, vil presset komme i mye større grad enn om du er tydelig på valget ditt. Og ikke vær redd for å føle deg alene. Sannsynligvis er det minst én annen deltager på julebordet som enten ikke drikker eller holder inntaket på et minimum.

Du trenger ikke forklare hvorfor. Å avstå fra alkohol er en avgjørelse du ikke trenger å begrunne eller rettferdiggjøre overfor noen med mindre du selv vil. Det er helt opp til deg hvor mye du ønsker å kringkaste motivasjonen din.

Spør om alternativer. Når verten tilbyr alkohol, er det ofte ubehagelig å avslå, da du føler du takker nei til en “gave”. Men om verten får muligheten til å gi deg et alternativ, er det som regel noe vedkommende verdsetter like høyt. Finner julebordet sted på en restaurant eller et utested, kan du for eksempel be bartenderen helle den alkoholfrie ølen i et normalt pilsglass, så du slipper å skille deg ut. Alle i Norge med sjenkebevilgning er pålagt å tilby “et rimelig utvalg” av alkoholfrie alternativer.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse