Toyota Corolla er tilbake i Norge. Bilen er langt stiligere denne gangen, men møter et vanskelig klima.
I 35 år var Toyota Corolla tilgjengelig i Norge, og mang en gang var den landets mest populære bilmodell. I 2012 ble modellen erstattet av Auris, mens Corolla-navnet rullet videre andre steder i verden.
Nå gjør navnet comeback, og Toyotas mellomstore kompakt- og familiebil skal igjen prydes av Corolla-navnet – et navn som vekker minner om en typisk streit, kjedelig og pregløs bil.
Den nye modellen er noe helt annet. For på de sju årene som har gått siden modellen ble faset ut her til lands, har Toyotas design blitt langt sprekere.
Stasjonsvognen kalles Touring Sports, og den finnes i tillegg i en ren kompaktutgave. Begge er tilgjengelige med to motoralternativer, selvladende hybrider på 122 eller 180 hestekrefter.
Vanskelig marked
Testbilen har den største motoren, noe som gir en ganske pent motorisert familiebil. Størrelsesmessig er bilen omtrent som Ford Focus eller Volkswagen Golf i stasjonsvognutgave.
Dette er på ingen måte et like lukrativt marked i dag som det var under Corollas forrige norgesopphold. Nå vil folk flest heller ha noe som minner om en SUV.
Corolla i stasjonsvognutgave har med andre ord en utfordring her. Det samme gjelder for kompaktversjonen, som ligger i et segment der det er nær sagt umulig å selge noe som ikke kan lades.
At bilen heter Corolla, spiller vel strengt tatt ingen rolle. Det er litt vanskelig å se for seg at forgjengerne skal ha bygd seg opp en fanatisk fanskare som bare har ventet på at modellnavnet skulle dukke opp igjen.
Lite stress
Med 180 hestekrefter har stasjonsvognutgaven vi tester, bra med energi. Bensin- og elmotoren jobber fint sammen, langt mer sømløst enn hos de aller fleste andre biler med hybrid. Man merker lite til det kompliserte drivverket, i positiv forstand.
Understellet er fint avstemt, bilen klarer seg godt på norsk vårasfalt og er passe fast i fisken. Toyota har gjort klokt i å gi Corolla en komfortabel innstilling til livet. Dette er på ingen måten en bil som skal appellere til folk som henger på Rudskogen-banen i fritiden, selv om den av en eller annen grunn har «Sports» i navnet.
På veien er Corolla en helt ustresset opplevelse. Som med alle andre hybridbiler fra konsernet, er den utstyrt med en trinnløs girkasse. Det sliper vekk en del kjøreglede, men er ganske så behagelig.
Drivstofføkonomien blir god hvis man flyter av gårde, men mye dårligere hvis man er veldig ujevn på gassen. Da fyker turtallet opp og ned som en jojo mens girkassen prøver å finne igjen idealsporet.
Gjerrig
På blandet kjøring landet vi på noe over 0,5 liter på mila. Det er langt bedre enn det man gjerne opplever ellers i andre biler med to motorer.
Det som trekker litt ned på lengre turer, er en middels lydisolering.
Det som virkelig trekker opp, er en Toyota som ser bra ut, og som leverer et ryddig interiør med god byggekvalitet og forholdsvis lite hardplast. Kupeen er et godt sted å være, med nok plass til dem som havner i baksetet.
Men vil man ha en billig bil, må man nok handle et annet sted. Prismessig havner testbilen ganske høyt sammenlignet med de største konkurrentene. Noe som til en viss grad kan forsvares med at Corolla er svært velutstyrt. Comebacket er dessuten stiligere enn man kunne forvente. God design og komfort til tross – den nye modellen blir garantert ikke en bestselger i Norge, slik mange av forgjengerne var.
Tekniske data
Toyota Corolla 2,0 Hybrid e-CVT Touring Sports Executive
Pris: 428.500,–
Pris testbil: 440.300,–
Motor: 4 syl. Bensin/elektrisk. 1987 ccm. 190 Nm v. 4400 o/min. Elmotor. 80 hk 202 Nm. Systemeffekt. 180 hk 390 Nm.
Aks: 7,9 sekunder
Toppfart: 177 km/t
Forbruk: 0,37 l/mil
Utslipp: 89 g/km CO2. 4,3 mg/km NOx
Bagasjerom: 581/1606 liter
LxBxH: 4630/1790/1435 mm
Egenvekt: 1370 kilo
Tilhengervekt: 750 kilo
Pluss og minus
+
Fin design
Drivstoffgjerrig
Komfortabel
–
Kjedelig drivlinje
Få vil ha stasjonsvogn