Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
25 mai 2019 19:30
Del på Facebook
KOMMER SNART: Mercedes-Benz EQC er ikke helt butikklar. De første bilene kommer mot slutten av 2019. Importøren sier en bestilling i dag gir levering neste sommer. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB
KOMMER SNART: Mercedes-Benz EQC er ikke helt butikklar. De første bilene kommer mot slutten av 2019. Importøren sier en bestilling i dag gir levering neste sommer. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB

Mercedes-Benz EQC er en stilig og komfortabel elbil, men man merker at selskapet er mest vant til å bygge bensin- og dieselbiler.

Mercedes-Benz EQC, Daimler-konsernets første store elbilsatsing, fikk neppe den værmessige velkomsten selskapet ønsket seg under verdenslanseringen. Begivenheten var lagt til Norges hovedflyplass, en vårdag for ikke så lenge siden.

Det var nullføre og snøslaps, omlegging til vinterdekk var visstnok vurdert, men det endte med at sommerdekkene ble på.

Samtidig ble dette en gyllen mulighet til å finne ut hvordan Mercedes' storsatsing vil fungere under typisk norske forhold.

Grei rekkevidde

EQC er i samme størrelse som den konvensjonelle GLC-modellen, altså en mellomstor SUV. Batterikapasiteten er oppgitt til 80 kWh netto, det vil si at det er den utnyttbare kapasiteten. Andre merker oppgir kapasiteten i brutto, noe som tilsier at man kan sammenligne EQCs kapasitet med biler som har en oppgitt pakke på rundt 90 kWh.

Oppgitt rekkevidde er 41,7 mil, noe som er greit, men ikke mer – når vi vet at Tesla Model X runder 50 mil. Samtidig skal de sies at forskjellen ikke har så mye å si. EQC går langt nok til at det ikke blir særlig stress å dra på langtur. Pauser trenger man uansett, og ladefarten er god. Så hvis man planlegger litt smart, med lynlading underveis, bør det gå rimelig knirkefritt.

Per i dag har EQC tre konkurrenter: nevnte Model X, Audi e-tron og Jaguar I-Pace. Dog er både Audien og Teslaen større, men de ligger sånn noenlunde i samme terreng både når det gjelder pris og generelle egenskaper. De har firehjulstrekk, er SUV-er og går styggfort fra null til hundre.

Grunnfjell

Bidragene fra Audi og Mercedes-Benz skiller seg fra de andre ved å bruke mer konvensjonelle løsninger. Det legges ikke skjul på at disse bilene kommer fra fabrikker som alltid har laget bensin- og dieselbiler.

Jaguars elbil er i mye høyere grad designet som nettopp en elbil fra første strek på tegnebordet. Her utnyttes de kompakte elmotorene for å gi bilen en svær kupe med kort panser. Og Tesla er Tesla.

EQC har motoren foran, og der finnes det ingen «frunk». Det er grunn til å tro at dette er bevisst, på den måten at de ikke ønsker å fjerne seg for langt fra sitt eget grunnfjell.

Konvensjonell

Innvendig viser Mercedes mer klasse enn alle andre elbiler, kanskje bortsett fra e-tron. Her finner man Mercedes’ moderne kupe, som det knapt er mulig å overgå – med høy kvalitet, briljante digitale skjermer og svært god brukervennlighet.

På veien er det komfort med muligheter for noe svært kvikke fartsforandringer. Bilen er mindre sportslig enn I-Pace, og man kjenner den er tung. Det forplanter seg videre i et forbruk som blir ganske høyt på testturen, samtidig som man skal huske at forholdene var langt fra gunstige den dagen. Men det tok tid å få forbruket under 30 kilowatt per 10 mil. Her skal det tilføyes at Mercedes har lagt inn en buffer i forbruksvisningen på 15 prosent, noe som redder inn tallene fra høye til middels.

Selv om EQC leverer stort på komfort, er dette ingen elbil som tar segmentet videre. Den føles overraskende konvensjonell, og både Model X og I-Pace er mer innovative. Konvensjonaliteten er egentlig ikke uventet fra en produsent som Mercedes. Kanskje de ikke ønsker å ta for store sjanser, de har jo en tradisjon å ta vare på? På den annen side er Daimler et konsern som helt sikkert kan ha kapasitet til å rykke elbilene ett hakk videre – hvis de bare vil.

Tekniske data

Mercedes-Benz EQC 400 4Matic
Pris: 604.000,–
Motor: To elmotorer. 408 hk 760 Nm.
Batteri: 80 kWh (netto)
Maksimal ladefart: 110 kW
Toppfart: 180 km/t
Aks: 5,1 sekunder
Forbruk: 16 kWh/mil
Rekkevidde: 417 km (WLTP).
Mål (LxBxH): 4761/1884/1625 mm
Bagasjeplass: 500/1460 liter
Vekt: 2420 kilo
Tilhengervekt: 1800 kilo

Pluss og minus

+

Kvalitetsfølelse
Komfort
Pris

Konvensjonell grunntanke
Kunne gått lenger

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse