Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
23 mai 2019 10:30
Del på Facebook
ENKEL ANRETNING: Du trenger ikke mye tilbehør til ribs. FOTO: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
ENKEL ANRETNING: Du trenger ikke mye tilbehør til ribs. FOTO: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix

Vi snakker verken om juleribbe eller grillribbe her. Våre glaserte ribs er på alle måter annerledes.

Det er vanskelig å sette en fullgodt norsk navn på «ribs». Det vi kaller ribbe i Norge, forbindes med sprø svor og julemåltider. Grillribbe, på sin side, er de tynne skivene dekket med grillkrydder som vi finner i ferskvaredisken. Ribs, derimot, er stykkene lenger ned mot buken enn den vanlige norske ribba. Ribbeina er skåret på tvers, så man kun får det smaksrike kjøttet som ligger mellom dem.

Mine umiddelbare assosiasjoner går til det amerikanske barbecue-kjøkkenet, som marinerer ribbe og andre stykningsdeler som krever lang tilberedningstid, i tørrmarinade eller «dry-rub» som det kalles – det vil si salt, sukker og krydder. Deretter legges kjøttstykkene i en røykgrill i ett døgn på lav temperatur, for å bli så mørt at kjøttet faller av beinet. Da er stekeskorpen svart av sakte karamellisering og røyk – og kjøttet er fantastisk rikt på smak.

En av mine favoritter, som det tar vesentlig kortere tid å lage enn den amerikanske varianten, er asiatiske ribs. Da kokes eller braseres ribba først, slik at den blir mør, før den grilles og pensles med en seig, søtlig og spicy saus. Ribba kan også grilles i ovnen på grillfunksjon.

Tilbehør er etter min mening ikke så viktig til ribs. Det eneste jeg har behov for, er noen tilskudd av friskhet som kan rense ganen innimellom slagene, siden ribba inkludert glasuren kan være ganske tung kost. Frisk syre kan vi legge til på flere måter. Vi kan bruke blader av hjertesalat med limesaft på, en rå eplesalat, coleslaw eller, som her, syltet løk.

En ting jeg er hundre prosent overbevist om, er at mat du spiser med fingrene, smaker mye bedre! Det er noe primalt og urmenneskeaktig ved det. Jeg liker fornemmelsen av å sitte i en gildehall i vikingtiden, rive kjøttstykker av med hendene og kaste beina over skulderen, rett på jordgulvet, når man er ferdig gnagd. Alt smaker bedre når man gir seg hen og aksepterer klissete hender og lar smilene være store, svinete og tilsmussede – skál!

Svineribs med salat, syltet løk og chilidressing

Ingredienser (2 personer)

1 kg ribs (ca. 6 stk.)
2 ss korianderfrø
2 ss svart pepper
2 ss salt
2 ss sukker
2 ss revet ingefær
2 ss finhakket rød chili
1 dl soyasaus
1 dl hoisinsaus
2 ss honning
2 lime
1 ss fersk ingefær
1 stilk sitrongress
1 rød chili
2 hjertesalat
1 rødløk
2 ss epleeddik
1 ts sukker
2 ss majones
1 ts sriracha

Fremgangsmåte

Knus korianderfrø og svart pepper i en morter og bland inn salt, sukker, revet ingefær og finhakket rød chili. Gni blandingen godt inn på ribbene og la dem få marinere seg i minimum 3 timer. Plasser dem så på et dypt stekebrett og slå 5 dl vann i bunnen. Kle brettet tett med aluminiumsfolie og bak ribbene i ovn på 140 grader i 3 timer.

Bland soya, hoisin, honning og limesaft med finhakket ingefær og chili. Legg ribbene i ovnen på grillfunksjon, eller legg ribbene rett på grillen og pensle godt med sausen i flere omganger så den henger godt på. Bruk gjerne lokket på grillen, og grill på indirekte varme, så ribbene tåler å ligge litt ekstra lenge uten å bli svidd.

Lag syltet løk på hurtigmåten: Finsnitt rødløk, enten med kniv eller en mandolin, ha på sukker og epleeddik som vendes godt inn, og la løken få stå i 30 minutter på kjøkkenbenken. Dermed er den klar!

Server asiatiske ribs med frisk salat og majones tilsmakt med sriracha. Server gjerne kimchi til, om du har det på lur.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse