Nå nærmer elbilene seg halvparten av nybilsalget i Norge.
Septembertallene for nybilregistrering av personbiler viser at 2019 ser ut til å bli svært likt 2018 når det gjelder antall biler. Til og med september er totaltallet 0,8 prosent bak fjoråret, som endte på snaut 148.000 biler, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikkens statistikk.
Men det er også noen store forskjeller mellom situasjonen for ett år siden og i dag. 45 prosent av årets nye biler er elektriske, på samme tid i fjor var elbilandelen 28 prosent. Mens ladehybridene i 2019 ligger 42 prosent bak tallene fra 2018.
Mye av forklaringen på elbilenes voldsomme framgang – en økning på 18.000 biler – kan spores tilbake til én modell, Tesla Model 3. Fra Model 3 kom til landet litt ut i 2019, har 13.859 nordmenn skaffet seg en slik bil. I tillegg har en annen elbilmodell som kom i år, Audi e-tron, bidratt med 3704 biler.
– Det har aldri tidligere vært tilbudt så mange modeller og varianter av elbiler som vi har per september, skriver Opplysningsrådet for Veitrafikken i en pressemelding.
Nissan-nedgang
Alle bilene på topp-ti-listen over de mest registrerte bilene så langt i 2019, har en elektrisk motor. Mesteparten er elbiler, mens noen er hybrider og ladehybrider.
Opplysningsrådet for Veitrafikken trekker også fram at det er «til dels store endringer når det gjelder de ulike merkenes markedsandeler sett i forhold til i fjor». Av bestselgermerkene er det særlig Nissan som har gått på en smell, med en nedgang på 46 prosent på ett år.
Knut Arne Marcussen, kommunikasjonssjef i Nissan, forklarer hva som har skjedd:
– Før lanseringen av Leaf i 2018 i februar, hadde vi forhåndssolgt 6500 biler. Disse ble levert ut fortløpende fra februar og utover året. Denne ordrebanken bidro til det rekordhøye registreringstallet vi så i 2018, men i år er det snakk om et mer normalt salgsår. Utlevering av LEAF e+ 62 kwh kom først i gang i juli, så effekten av salget for den modellen har vi heller ikke sett tilstrekkelig av ennå.
Samtidig sier han at flere nye elbilmodeller gjør at konkurransesituasjonen tilspisser seg.
Den store vinneren er, ikke overraskende, Tesla – med en vekst på 164 prosent. Tesla er største merke og har den bestselgende modellen, Model 3, så langt i 2019.