Annonse
NTB
Tema
NTB
12 oktober 2019 19:30
Del på Facebook
KLASSIKER: Etter nærmere et halvt århundre har BMW 3-serie kommet til generasjon nummer sju. FOTO: Tore Meek / NTB scanpix
KLASSIKER: Etter nærmere et halvt århundre har BMW 3-serie kommet til generasjon nummer sju. FOTO: Tore Meek / NTB scanpix

Både stasjonsvogner og fossilbiler taper terreng. Derfor kan sjuende generasjon av BMW 3-serie bli den siste her til lands.

I 45 år har BMWs 3-serie vært bilen alle de andre mellomstore familiemodellene har blitt målt mot. Fra den første modellen kom i 1975, og i årevis framover, sto den øverst på ønskelisten hos både unge og gamle. Bilen var BMWs bestselger, selve ryggraden i selskapets portefølje.

Når man nå setter seg inn i den helt nye stasjonsvognutgaven av sjuende generasjon 3-serie, er det som om man kan kjenne på en bilverden i stor forandring. Allerede forrige utgave hadde langt vanskeligere kår enn forgjengerne, fordi de mellomstore SUV hadde spist opp store deler av det klassiske stasjonsvognsegmentet.

I det ganske spesielle norske bilmarkedet, der elbiler nå står for omtrent halvparten av alle nybiler, er det veldig lite plass til en bil som 3-serien.

Neste år vil den komme med en ladehybriddrivlinje, men nå er det tre motoralternativer som alle er av den konvensjonelle typen hvis man ønsker en stasjonsvogn. To diesel, på enten 190 eller 265 hestekrefter, og en bensinversjon med 258 hestekrefter, alle med firehjulstrekk.

Fint understell

Testbilen går på bensin og koster snaut 600.000 kroner og oppover, mens minste diesel koster fra 515.000 kroner.

En gang i tiden var 3-serien kjent for en skarp og karakteristisk lyd fra bensinmotorer med rekkesekser. Det tilhører fortiden. Motoren her har fire sylindre og turbo. Under press kan den bidra med litt tøff lyd, men jevnt over høres den ut som en hvilken som helst motor.

Inntil ladehybriden kommer, vil nok de fleste gå for 320d-versjonen med 190 hestekrefter. En motor som i og for seg er sterk nok, men siden dette er en 3-serie, er det all mulig grunn til å tro at bilen tåler langt mer krefter enn som så – og i disse tider føles det også mer riktig med bensin enn diesel. Prisforskjellen er heller ikke så stor at 330i med 258 hestekrefter virker som et dustete kjøp sammenlignet med den tammere dieselen.

Testbilen har justerbart understell, som er ekstrautstyr til 6000 kroner, og det virker som en god investering. I normalsettingen er bilen ekstremt godt satt opp. Dårlig underlag blir parert samtidig som bilen er veldig fast i fisken. Her er BMW som vanlig gode. Det er få, om noen, som behersker den miksen bedre. Andre som prøver på dette, ender gjerne med for myke eller harde oppsett.

Testarossa

Med det justerbare understellet kommer også en sportsinnstilling, som er altfor hard i den virkelige verden, trolig er den ment for Nürburgring. Man kan også stille inn motor og girkasse til å bli mer aggressive, og i kombinasjon med den friske motoren får man en sprek familiebil. Dette kan beskrives gjennom null-til-hundre-tallet, som er på 5,8 sekunder. Et halvt sekund bak 80- og 90-tallets ultimate superbil, Ferrari Testarossa.

Den nye 3-serien er noe større enn forgjengeren, og har både god plass til passasjerer og et bagasjerom som tar 500 liter. I de aller fleste tilfeller vil bilen være mer enn stor nok til en familie på fire. Kupeen føles luftig, forsetene kan senkes skikkelig ned slik at man får en sportslig følelse, samtidig er komforten på et behagelig nivå. Store glassflater gir god sikt, og testbilens panoramasoltak byr på utsikt til stjernene.

Vemodig

Der det butter litt, er i selve utformingen av dashbordet. Her henger BMW litt igjen i fortiden. Mens konkurrentene Audi, Mercedes-Benz og Volvo har digitaliserte interiører, har BMW antikvariske knapper til ventilasjonsanlegget og en keitete løsning på skjermen foran føreren. Visningen er ikke spesielt god for øynene, og fleksibiliteten er under pari. Selve byggekvaliteten holder premiumnivå, men BMW må se seg kraftig forbikjørt når det gjelder utførelse.

På gøyale veier glemmer man dette. Her er det ingen biler i klassen som matcher den lekne og komfortable måten 3-serien oppfører seg på. Motoren i testbilen sterk, har effekt til godt over 6000 omdreininger, og girkassen oppfører seg bra både i manuelt og automat.

330i er drømmefamiliebilen i et land der man ennå ikke har norske elbilfordeler. La oss se på det i dette perspektivet: I Norge skal det kun selges nullutslippsbiler fra 2025 – samtidig som dagens generasjon 3-serie fortsatt vil være i produksjon.

Åttende generasjon BMW 3-serie, som vi kjenner den, vil rett og slett ikke komme for salg i Norge. Det er en smule vemodig.

Tekniske data

BMW 330i xDrive Touring
Pris: 596.500,–
Pris testbil: 876.300,–
Motor: 4 syl. Bensin. Turbo. 1998 ccm 258 hk v. 5000 o/min. 400 Nm v. 1550 o/min.
Aks: 5,8 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Forbruk: 0,63 l/mil
Utslipp: 143 g/km CO2. 30 mg/km NOx
Bagasjerom: 500/1510 liter
LxBxH: 4709/1827/1445 mm
Egenvekt: 1640 kilo
Tilhengervekt: 1800 kilo

Pluss og minus

+

Strålende kjøreegenskaper
Kvalitetsfølelse
Den beste mellomstore familiebilen

Dashbordet
Vanskelig segment

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse