Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
26 oktober 2019 19:30
Del på Facebook
LUKSUS-SJUSETER: Mercedes-Benz V-klasse har god plass til sju personer, i et miljø som ligger noen knepp over vanlig minibuss-standard. Det kan være verdt å merke seg at den kommer i elversjon, trolig i løpet av neste år. FOTO: Vidar Ruud / NTB scanpix
LUKSUS-SJUSETER: Mercedes-Benz V-klasse har god plass til sju personer, i et miljø som ligger noen knepp over vanlig minibuss-standard. Det kan være verdt å merke seg at den kommer i elversjon, trolig i løpet av neste år. FOTO: Vidar Ruud / NTB scanpix

Mercedes-Benz V-klasse kan transportere hele ledergruppa, eller en firebarnsfamilie med au pair, på komfortabelt vis.

Med direktørbiler tenker man gjerne på modeller som BMW 7-serie, Jaguar XJ eller Mercedes-Benz S-klasse. Store, kostbare sedaner med et høyt innvendig luksusnivå. Problemet er at biler av denne arten gjerne er utformet slik at det kun er plass til to i baksetet, eventuelt passer det seg rett og slett ikke at en konsernsjef sitter skulder til skulder med to andre i et litt ukomfortabelt midtsete.

Så skal man flytte på flere i ledergruppa uten å måtte ty til bilkolonne, må man tenke litt utenfor boksen og være omstillingsvillig. Som en behagelig bonus kan man fortsatt kjøre Mercedes-Benz.

Uten at det har vært markert med pauker og basuner, har nemlig den tyske bilprodusenten kommet med en versjon av det som normalt er et nyttekjøretøy, en kassebil, som tilbyr forflytning av hele styret uten at noen trenger å fjerne andres flass fra skuldrene etter endt tur.

Mercedes-Benz V300 er innredet som klokkeren businessklasse, i testbilens tilfelle med plass til sju stykker inkludert sjåføren.

Romfølelse

Bilens kasseform gjør at det både er høyt under taket og god bredde, med rette vegger som gir et raust innvendig volum. Store vinduer rundt det hele gir ekstra romfølelse og prima utsikt for alle.

Setene er separate, med armlener. I testbilen var det også bordløsninger og glasstak over midtraden. Midtraden hadde to seter, mens det var tre seter helt bakerst. Selv på bakerste rad er det god plass til tre. Seteradene kan skyves i lengderetning. Det gjør at man kan få veldig god bagasjeplass hvis man har med seg et barnelag i fotball.

Testbilen har største tilgjengelige motor, en diesel på 239 hestekrefter, noe som gjør den tunge bilen overraskende spretten. Dog er girkassen satt opp slik at det kan være en fordel å sette den i sport, i normalmodus bruker den vel lang tid på reagere.

Nytte

Med utgangspunkt i en bil som i hovedsak er tiltenkt nyttetransportsegmentet, kan man forvente et middels nivå av komfort når det kommer til kjøreegenskaper og raffinement. Noe man merker med engang man setter seg inn. Sittestillingen er svært høy, pedalene er nærmest rett foran setet, og rattet er mer horisontalt vinklet enn det man for eksempel finner i en SUV.

Seteputen kan ikke forlenges, trolig på grunn av pedalstillingen, og det finnes – mildt sagt – biler med en mer ålreit ergonomi. Dashbordet tilhører forrige generasjon Mercedes-interiør, som fungerer fint, men er langt unna nivået til dagens Mercedes-SUV-er. Samtidig føles det mer premium enn det man finner i andre biler som har sitt utgangspunkt i et praktisk nyttekjøretøy.

Bilens form gjør vel også at de fleste forstår at V-klasse ikke er en bil der man kan forvente sportslige kjøreopplevelser. Greit nok – for å kaste en bil som dette med seks passasjerer gjennom en sving, er trolig oppsigelsesgrunn i de fleste bedrifter.

Litt støy

Dette er et kjøretøy som skal kjøres jevnt. Den lange akselavstanden gir en behagelig tur over ujevnt underlag, i tillegg har testbilen et ekstra avansert understell som er i stand til å lese av hva slags underlag som er på veien, som gjør det ytterligere komfortabelt.

Det er mer vind- og hjulstøy enn det man opplever i en stor SUV, og sjåføren må helt klart bruke utestemme for å kommunisere med den bakre seteraden, men passasjerkomforten ellers er det lite å si på.

Til tross for størrelsen er V-klasse overraskende lettkjørt. De store vindusflatene, en oversiktlig form og gode kameraer gjør at det også går greit å parkere, såfremt man finner en plass som er stor nok.

Men det er en stor hake ved det hele, prisen. 1,3 millioner kroner er veldig mye for en bil som har en eim av maxitaxi. På den annen side koster en luksussedan fort like mye, og man må ha to for å få med like mange mennesker som én V-klasse klarer.

Tekniske data

Mercedes-Benz V300 d Exclusive 4Matic
Pris: 1.265.600.-
Pris testbil: 1.329.945.-
Motor: 4 syl. Diesel. Turbo. 1950 ccm 239 hk v. 4200 o/min. 500 Nm v. 1600–2400 o/min.
Aks: 7,9 sekunder
Toppfart: 220 km/t
Forbruk: 0,6 l/mil
Utslipp: 179 g/km CO2. 37 mg/km NOx
Bagasjerom: 1090 liter
LxBxH: 5140/1901/2249 mm
Egenvekt: 2662 kilo
Tilhengervekt: 2500 kilo

Pluss og minus

+

Formidabel plass
Sterk motor
Fleksibel

Sittestillingen
Prisen

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse