Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
27 oktober 2019 19:30
Del på Facebook

UTEN GRILL: Estetisk sett skiller elversjonen av XC40 seg fra utgavene med bensinmotor under panseret gjennom én detalj, nemlig mangelen på grill. FOTO: ProdusentenUTEN GRILL: Estetisk sett skiller elversjonen av XC40 seg fra utgavene med bensinmotor under panseret gjennom én detalj, nemlig mangelen på grill. FOTO: Produsenten

Mot slutten av neste år kommer Volvos første elbil på markedet, basert på XC40-modellen, deres minste SUV.

I elversjon skal den hete XC40 Recharge, og plattformen er den samme som brukes i Polestar 2, som også skal lanseres neste år. Polestar er Volvos undermerke. Det betyr to elmotorer, en på hver aksling, slik at bilen har firehjulstrekk. Batteriet er på 78 kwh, og Volvo anslår en rekkevidde på over 40 mil.

– Dette er en bil våre kunder og forhandlere har sett fram til i lang tid, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway, i en pressemelding.

De to motorene gir en samlet effekt på 408 hestekrefter, et dreiemoment på 660 newtonmeter og null-til-hundre-tid på 4,9 sekunder. Bilen kan leveres med tilhengerfeste, med en tillatt tilhengervekt på 1500 kilo. Bakkeklaringen er på 17,5 centimeter.

Ladefarten er 150 kilowatt, og ombordladeren klarer 11 kilowatt.

Under 500.000

XC40 Recharge kommer med et utstyrsnivå som skal tilsvare R-design på de konvensjonelle modellene. R-design inkluderer blant annet sportsseter, parkeringssensorer, takrails, stort lydanlegg og adaptiv cruisekontroll.

XC40 Recharge får en veiledende pris på 490.000 kroner i Norge. Det er 21.000 kroner mer enn Polestar 2, men trolig ganske likt nivået til Teslas kommende SUV i samme størrelse som XC40, Model Y.

Det åpnes for bestilling i uke 3, 2020 her til lands, og importøren sier det er forventet at Volvo i Norge vil få god tilgang på biler. Trosby kan melde om god forhåndsinteresse.

– Vi har passert 7500 på interesselisten og forventer økt interesse nå som flere detaljer om bilen slippes.

Volvo sier de skal lansere en ny elbilmodell hvert år fram til 2025, og anslår at elbilene vil stå for halvparten av deres nybilsalg når alle modellene er på plass.

LADEFART: Volvo oppgir at XC40 skal klare en ladefart på inntil 150 kilowatt, noe som skal gi 80 prosent kapasitet på 40 minutter. FOTO: ProdusentenLADEFART: Volvo oppgir at XC40 skal klare en ladefart på inntil 150 kilowatt, noe som skal gi 80 prosent kapasitet på 40 minutter. FOTO: Produsenten

TO MOTORER: XC40 Recharge har én motor på hver aksling. Det er samme drivverk som sitter i Polestar 2. FOTO: ProdusentenTO MOTORER: XC40 Recharge har én motor på hver aksling. Det er samme drivverk som sitter i Polestar 2. FOTO: Produsenten

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse