Mot slutten av neste år kommer Volvos første elbil på markedet, basert på XC40-modellen, deres minste SUV.
I elversjon skal den hete XC40 Recharge, og plattformen er den samme som brukes i Polestar 2, som også skal lanseres neste år. Polestar er Volvos undermerke. Det betyr to elmotorer, en på hver aksling, slik at bilen har firehjulstrekk. Batteriet er på 78 kwh, og Volvo anslår en rekkevidde på over 40 mil.
– Dette er en bil våre kunder og forhandlere har sett fram til i lang tid, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway, i en pressemelding.
De to motorene gir en samlet effekt på 408 hestekrefter, et dreiemoment på 660 newtonmeter og null-til-hundre-tid på 4,9 sekunder. Bilen kan leveres med tilhengerfeste, med en tillatt tilhengervekt på 1500 kilo. Bakkeklaringen er på 17,5 centimeter.
Ladefarten er 150 kilowatt, og ombordladeren klarer 11 kilowatt.
Under 500.000
XC40 Recharge kommer med et utstyrsnivå som skal tilsvare R-design på de konvensjonelle modellene. R-design inkluderer blant annet sportsseter, parkeringssensorer, takrails, stort lydanlegg og adaptiv cruisekontroll.
XC40 Recharge får en veiledende pris på 490.000 kroner i Norge. Det er 21.000 kroner mer enn Polestar 2, men trolig ganske likt nivået til Teslas kommende SUV i samme størrelse som XC40, Model Y.
Det åpnes for bestilling i uke 3, 2020 her til lands, og importøren sier det er forventet at Volvo i Norge vil få god tilgang på biler. Trosby kan melde om god forhåndsinteresse.
– Vi har passert 7500 på interesselisten og forventer økt interesse nå som flere detaljer om bilen slippes.
Volvo sier de skal lansere en ny elbilmodell hvert år fram til 2025, og anslår at elbilene vil stå for halvparten av deres nybilsalg når alle modellene er på plass.
(©NTB)