Det var ventet et snarlig innrykk av kinesiske elbiler på det norske markedet. Det skjer ikke.
For kort tid siden så det ut til at det norske bilmarkedet skulle få flere nye merker fra Kina. Jaguar- og Land Rover-importøren planla en snarlig lansering av det kinesiske merket MG, mens importselskapet RSA nylig sa de allerede hadde en båtlast med biler fra den kinesiske bilprodusenten Chery på vei til Norge.
Nå er begge satsingene lagt på is.
Når det gjaldt MG, klarte ikke importøren å finne en lønnsom strategi, mens RSA kan melde at bilene som var på vei hit fra Chery, havner et annet sted. Det var Bilnytt som først omtalte saken.
– Det har blitt en omprioritering fra fabrikkens side. De ønsker å lansere en annen modell i Europa først, sier Espen Kristoffersen, ansvarlig for biler med alternativt drivstoff hos RSA.
Modellen det var snakk om, var Chery Arizzo. En kompaktbil med en batterikapasitet på 54 kwh, som skal gi 37 mil i den realistiske WLTP-syklusen. Prisen på Arizzo skulle starte på 299.900 kroner.
Fortsatt samarbeid
– Vi jobber sammen med Chery for å finne ut hvilke modeller som kan lanseres først, sier Kristoffersen.
Han mener det nå er mest aktuelt med en SUV, og at det er snakk om både helelektrisk og ladehybrid-drivlinjer. Nye tidsplaner er ikke klare ennå.
Kristoffersen understreker at RSA fortsatt er importør av Chery, og at de har en langsiktig importavtale med produsenten.
På Cherys internasjonale nettsider er det foreløpig kun Arizzo-modellen (i to utgaver) og en mikrobil som har el-drivlinje. Chery har også en serie med SUV-er, kalt Tiggo, med konvensjonelle drivlinjer, i tillegg til en større SUV som skal lanseres under navnet Exeed.