I 2020 går interiørtrendene mot bærekraftige løsninger, mer varige tendenser og rom for hjemmehygge.
– Hovedfokus på årets messe var bærekraft. Både designere, produsenter og forhandlere ønsker å gå i bresjen for å produsere ting som varer, sier leder i Tendens messe og magasin, Trude Vaaga.
Tendens interiør- og designmesse arrangeres hver høst i Bergen. Med bærekraft og varighet som grunnprinsipp mener Vaaga det blir feil å snakke om trender.
– Vi bruker heller begrepet tendenser, påpeker hun.
Tendensen går i retning av at også publikum legger vekt på at møbler skal ha god kvalitet og lang varighet.
– Folk vil vite hvor det de kjøper kommer fra, de er opptatt av hvem som er designer, og er mer villige til å betale for kvalitet. Det gjør at de også tar bedre vare på tingene de kjøper, sier hun.
Personlig hjem
Vaaga mener nordmenn i større grad tør å ha en personlig stil.
– I en omskiftelig tid skal hjemmet være en trygg base som speiler dem som bor der. Man tar med seg gamle og arvede ting, og kombinerer dem med nye. Hjemmet skal ikke se ut som en katalog, sier hun.
– Mange er også opptatt av å «skrelle ned» innredningen og leve enklere. Antakelig både på grunn av bevissthet rundt klodens sårbarhet og fordi vi søker det enkle og jordnære i en tid da vi ofte har altfor mange valgmuligheter, påpeker Vaaga.
Miljøfokuset viser seg også i utvalget av materialer.
– Bambus er et av mange spennende bærekraftige materialer som produsenter og designere har tatt i bruk, sier hun.
Ting med affeksjonsverdi
Også redaktør i Bo Bedre, Cecilie Molvær Jørgensen, trekker fram bærekraft som en overordnet trend.
– Prinsippet om bærekraft viser seg blant annet i de nye materialene som blir funnet opp, i eksisterende ting som blir dekonstruert og satt sammen på nytt, i ny design med tidløs estetikk som er produsert på best mulig vis, og i interessen for vintagemøbler. Vi ser det også i hagene våre, i de nye boformene, og i den smarte teknologien, påpeker hun.
Hun forteller at vi framover vil innrede hjemmene våre med få, men verdifulle ting.
– Ikke verdifulle som i kroner og øre, men vi vil omgi oss med objekter vi har følelser for, som vi er knyttet til. Affeksjonsverdi har stor betydning. Det kan være arv, vintage, noe håndplukket eller skreddersydd. At vi knytter oss til tingene våre, er noe av det mest bærekraftige vi kan gjøre. Da er nemlig sjansen for at vi kvitter oss med dem, veldig mye mindre, påpeker hun.
Hun tror vi har sett oss lei på «katalog- og Instagram-hjem», der alt er perfekt ned til den minste lille rynke på linsengetøyet. Og ikke minst: Der alt er likt.
– Nå feirer vi de personlige hjemmene, de som mikser ulike stilarter, som eksperimenterer med kunst, farger og design som utfordrer. Vi vil ha hjem som våger å være annerledes, sier hun, og påpeker at trenden går i retning av et mye større mangfold i bruk av både farger og tekstiler.
Mykt og koselig
Kreativ leder i Informasjonskontoret for farge og interiør, Bjørg Owren, mener folk bør se litt forbi trendene når de skal innrede sitt eget hjem.
– Hvis du hele tiden jakter på de siste trendene, blir du aldri fornøyd. La gjerne trendene inspirere deg, men velg de tingene du trives med, sier hun.
Også hun påpeker at vi er på vei vekk fra «bruk og kast».
– Satser du på det du liker, får du et mer varig interiør. Tar du utgangspunkt i favorittfargene dine, vil du sannsynligvis være fornøyd med interiøret om både fem og ti år, sier hun.
Hun påpeker at farger er et viktig stikkord for tiåret vi nå går inn i.
– Vi har tilbakelagt et tiår med mye hvitt og stramt interiør. Nå har fargene kommet for fullt, og vi vil igjen ha lune og koselige hjem. Vi vil i tiden framover se både større bredde og mangfold i hvilke farger vi bruker, og mer varme og lekne hjem, sier hun.
Den koselige tendensen innebærer at gardinene kommer opp igjen, og kalde gulv lunes opp av myke tepper.
– Velur er stort nå, det passer inn i det lune og koselige. Det samme gjør ull, sier hun.
Treverk er også i tiden, og gulvene skal gjerne prydes av klassiske parkettmønster som fiskebeinsmønster, ifølge Owren.
Årets farge 2020
Hvert år kårer en rekke aktører årets farge. De velger sjelden den samme, så spådommene kan nok tas med en klype salt. Men kanskje faller du for av en av disse?
«Flame scarlet». Verdens mest kjente fargeinstitutt, Pantone, har kommet fram til en flammende rød farge som den store trendfargen for 2020.
«Elvesand». Fargerike-kjeden har latt seg inspirere av naturelementet sand, og hentet fram en lys beige tone med et gyllent slør som de mener passer perfekt til stuen.
«Tranquil Dawn» . Nordsjös fargeeksperter har tatt utgangspunkt i fargene på himmelen om morgenen, og valgt ut en farge et sted mellom grønn, blå og grå.
«Neo mint». Trendbyrået WGSN har spådd at en frisk grønn pastellfarge vil dominere både mote og interiør i 2020.
«Chinese Porcelain» . Danske Dyrup har for 2020 valgt en klar blå farge som de mener passer perfekt inn i en nordisk bolig.