Elbilsalget viste en svikende formkurve mot slutten av 2019. – Urovekkende, sier Elbilforeningen.
Elbilandelen av nye personbiler som er registrert i Norge i 2019, er snaut 45 prosent. Prognosene ved starten av året var 50 prosent. Elbilforeningen er bekymret over at veksten ikke ble helt som mange trodde.
– Det er urovekkende at veksten har avtatt utover året, og at elbilsalget i november i år har en lavere andel enn i november i fjor. Vi hadde trodd vi skulle nå 50 prosent i år, men det gjør vi ikke, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.
I 2020 vil det komme et stort antall nye elbilmodeller, og utvalget i Norge vil bli doblet.
– Jeg tror det blir avgjørende hvor mange elbiler vi får til Norge av de nær 30 varslede nye modellene. Høyt elbilsalg er viktig for at produsentene skal unngå bøter.
Ladehybrider
Bu sikter til de nye utslippsreglene til EU, som betyr at produsentene må nå et snittutslippstall for å unngå til dels enorme bøter.
– Neste år er jeg sikker på at vi runder 50 prosent, noe annet ville være foruroligende. Med mange nye elbiler og stadig bedre utbygd ladeinfrastruktur håper og tror jeg at elbiler vil bli valgt av flertallet i 2020.
Bu sier det er svært viktig at vi går over til elbiler for å få ned forurensningen.
– Bilene vi kjøper i dag, vil nemlig rulle på veien i rundt 18 år. Hvis man nå velger en ny bil som bruker bensin eller diesel, vil den forurense i alle disse årene.
Hun er samtidig bekymret for at ladehybridene som er oppgradert etter de nye WLTP-reglene, kan ta kunder fra elbilene.
– Ladbare hybrider med teoretisk lave CO2-utslipp premieres med kunstig høye rabatter i 2020. I tillegg får de avgiftsbonus i Norge på grunn av CO2- og vektkomponenten i engangsavgiften. Dette gir en fare for at WLTP-grepet kan stjele en god del elbilkjøp.