Annonse
NTB
Tema
NTB
12 januar 2020 19:30
Del på Facebook
EUROPA BESTEMMER: Tilgangen på nye ladbare biler i Norge styres i stor grad av hvordan responsen er i resten av Europa. FOTO: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix
EUROPA BESTEMMER: Tilgangen på nye ladbare biler i Norge styres i stor grad av hvordan responsen er i resten av Europa. FOTO: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix

EUs utslippskrav knyttet til CO2 kan påvirke bilsalget i Norge.

På en oppsummering av bilåret 2019 i regi av Opplysningsrådet for Veitrafikken var det enighet om at elbilandelen vil øke i 2020, trolig til et sted mellom 55 og 60 prosent av personbilsegmentet. Det totale personbilsalget anslås til mellom 140.000 og 150.000 biler. I 2019 var elbilandelen på 42 prosent av et salg på 142.000.

Direktør Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund trakk fram at EUs utslippskrav, som trer i kraft i år, kan gi store utslag på hvordan tilbudet av biler blir i Norge.

– Hvis en bilprodusent ser at de ikke når målet, vil prising som virkemiddel være billigere enn EU-bøtene.

Bommer bilprodusentene på kravene som er satt av EU, som gjelder snittutslippet av CO2 på bilene som selges, kan bøtene bli på mange milliarder kroner.

– Det som kan skje, er at en eller to produsenter ser at de ikke når kravet, og dermed sette i gang en priskrig som vil påvirke alle de andre produsentene.

Tre scenarioer

Nilsen ser i tillegg for seg tre mulige scenarioer i 2020:

* At Europa tar imot de ladbare bilene «med storm», slik at de store europeiske markedene prioriteres, noe som videre gjør at det norske markedet får biler basert på markedsstørrelsen på én prosent. Dette vil føre til ventelister og nedgang i det norske bilsalget.

* At markedsresponsen i Europa blir som forventet, altså moderat. Dette vil gjøre at det blir god tilgang på nye elbiler og hybrider i Norge, noe som vil gi et stabilt nybilsalg på nivå med 2019.

* At det europeiske bilmarkedet ikke vil ha ladbare biler i særlig grad. Dette vil gjøre at bilprodusentene kun tenker på å få bilene på veien, ikke på hvor det skjer. Dette kan gi storstilte salgskampanjer i Norge, med høyere bilsalg enn de foregående årene, og en elektrisk markedsandel på så mye som 80 prosent her til lands.

– Havner vi i det tredje scenarioet, kan det gå hardt utover bruktbilmarkedet. Jeg ønsker ikke at vi havner der, sier Nilsen.

I stedet vil han gjerne se at bilmarkedet utvikler seg som forventet.

– Jeg håper på «business as usual», med rundt 148.000 biler og en elektrisk markedsandel på 55 prosent.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse