Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
11 januar 2020 19:30
Del på Facebook
OPPGRADERT: Volkswagen Passat GTE kom opprinnelig på markedet i 2016, men ble trukket tilbake i fjor slik at den kunne tilpasses de nye forbruksmålingene. FOTO: Heiko Junge / NTB scanpix
OPPGRADERT: Volkswagen Passat GTE kom opprinnelig på markedet i 2016, men ble trukket tilbake i fjor slik at den kunne tilpasses de nye forbruksmålingene. FOTO: Heiko Junge / NTB scanpix

En revidert Volkswagen Passat GTE er tilbake i det norske markedet. Ladehybriden kan nok en gang bli en bestselger, selv om det i 2020 kommer en bølge av nye familie-elbiler.

Volkswagen Passat har vært Norges mest solgte bil, i 2006 og 2007. Etter det har Passats salgsutvikling speilet det ganske spesielle norske bilmarkedet: Utover 10-tallet skled den nedover lista, mens SUV-ene rullet inn, så steg den igjen fra 2016, da ladehybriden Passat GTE kom på markedet. Så har den snublet litt igjen de siste to årene, først og fremst på grunn av nye utslippsregler for ladehybrider, som gjorde at GTE-modellen var ute av markedet en stund.

Uten en elektrifisert versjon er en stasjonsvogn sjanseløs, men har den det, kan modellen klare seg veldig bra – selv uten firehjulstrekk.

Forklaringen er enkel. Det norske avgiftssystemet er tilpasset slike biler. Hele den elektriske biten, med batterier og alt, er avgiftsfri. Det gjør at en Passat GTE med totalt 218 hestekrefter bare koster noen tusen mer enn en Passat med 150 hestekrefters bensinmotor. Det er med andre ord lett å forstå at ladehybriden er fristende.

Passat GTE kom i 2016, men den nye versjonen er revidert for å være tilpasset de nye WLTP-målingene. Det betyr et større batteri, fra 9,9 til 13 kWh, som gir bilen en elektrisk rekkevidde som på papiret er økt med 40 prosent, til 55 kilometer. Bensinforbruket oppgis 0,15 l/mil.

Tredoblet forbruk

Vår opplevelse av batterikapasiteten er at den er i nærheten av oppgitte tall. Da vi kjørte bilen i hybridmodus, der bilen selv bestemmer blandingsforholdet mellom forbrenningsmotor og eldrift, endte vi etter en seks-sju mil på et forbruk som ligner det som oppgis i brosjyren. Så steg det ganske brått da batteriet var for utladet til å bidra i særlig grad. Etter 15 mil med blandet kjøring var forbruket 0,62 liter per mil.

Dette faller inn under et velkjent mønster med slike ladehybrider. På lengre turer, der elmotoren og batteriene i hovedsak betyr ekstra vekt, blir forbruket rundt tre ganger så høyt som det oppgitte tallet. Trolig omtrent det samme man ville fått i en variant med forbrenningsmotor.

Poenget med en ladehybrid er småkjøringen. Der kan man virkelig spare. Er turen bare på noen mil, vil det være null problem å gjøre den rent elektrisk, og har man lademuligheter i begge ender, vil det være mulig å tilbakelegge noe i nærheten av fem mil hver vei uten å benytte seg av bensin.

Pendlerbil

Under de rette forutsetningene vil altså Passat GTE være en fin pendlerbil. Men å anskaffe seg en bil som dette, en stor familiebil, for å bruke den som en ren by- eller shoppingbil, framstår som en smule rart. En liten elbil til halve prisen må være et klokere valg i den sammenhengen.

Og tar man den tankerekken videre, er det kanskje litt unødvendig å gå for en bil med et såpass komplisert drivverk som en ladehybrid har, når det nå ruller inn flere titalls nye elbilmodeller med god rekkevidde og et prisnivå som matcher Passat GTE og dens likesinnede.

På den annen side må det sies at selve drivverket i Passat GTE er av de bedre innenfor sjangeren. De to motorene jobber fint og sømløst i kompaniskap og med girkassen. Her er det ikke kjøring i rykk og napp, slik det er i mange andre ladehybrider.

Bilen føles også passe sterk. Mange familiebiler med tilsvarende drivlinje har nær det dobbelte med hestekrefter, noe som kan være gøy, men ikke er videre nødvendig. Passat GTE gjør unna stillestående til hundre kilometer i timen på 7,4 sekunder. Ikke imponerende i disse elektriske tider, men mer enn kvikt nok til å komme seg over krysset før det blir rødt lys.

Fornuftig eleganse

Volkswagen Passat er en familiebil med konservative linjer som oser fornuftig eleganse. Interiøret holder et nivå som for kort tid siden ville kvalifisert som premium, og komforten er generelt på storbilnivå.

Passat GTE i revidert utgave gjør en allerede populær bil enda mer attraktiv. Med masse plass, høy opplevd byggekvalitet og en pris som ligger på samme nivå som konkurrentenes. Man får mange hestekrefter for pengene, sammenlignet med en konvensjonelt motorisert bil.

Samtidig er det nå det store slippet av elbiler i familiestørrelse starter. Her er det mange som går langt nok og er priset i samme landskap som Passat GTE. Da kan man jo spørre seg om det er noe poeng å ha en bil med to motorer, der én av dem trenger eksosrør.

Tekniske data:

Volkswagen Passat GTE

Pris: 465.000.-
Pris testbil: 532.900.-
Motor: 4 syl. Bensin. Turbo. 1395 ccm. 156 hk v. 5000 o/min. 250 Nm v. 1600 o/min. Elmotor. 116 hk 400 Nm. Systemeffekt. 218 hk 400 Nm.
Aks: 7,4 sekunder
Toppfart: 225 km/t
Forbruk: 0,15 l/mil
Utslipp: 35 g/km CO2. 18 mg/km NOx
El. Rekkevidde. 55 km
Bagasjerom: 483/1613 liter
LxBxH: 4773/1832/1477 mm
Egenvekt: 1660 kilo
Tilhengervekt: 1600 kilo

Pluss og minus

+

Bedre rekkevidde
God plass
Komfortabel drivlinje

Mange nye elbiler på vei
Forbruket når batteriet er tomt

Galleri

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse