Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
06 mars 2020 13:00
Del på Facebook
BILDEVEGG: Over sofaen har Christine Krieg en bildevegg hvor motivene stadig byttes ut. For tiden henger blant annet et bilde av skuespillerne Lena Dunham og Jemima Kirke fra tv-serien «Girls» og plakater kjøpt i København. Alle foto: Heiko Junge / NTB
BILDEVEGG: Over sofaen har Christine Krieg en bildevegg hvor motivene stadig byttes ut. For tiden henger blant annet et bilde av skuespillerne Lena Dunham og Jemima Kirke fra tv-serien «Girls» og plakater kjøpt i København. Alle foto: Heiko Junge / NTB

18 prosent av oss bor i leid bolig. Med borrelås og andre triks har Christine Krieg (35) gitt liv til en leid leilighet uten å sette varige spor.

– Det er bare å rive dem av slik, sier Christine Krieg. Hun tar tak i ett av de mange fargerike bildene hun har på veggen og drar det av. Bak skjuler det seg borrelås-strips beregnet på bildeopphenging. Når man leier bolig, må man tenke alternativt for å pynte opp hvite vegger.

– Jeg får ikke lov til å male eller lage hull i veggen. Så da får jeg inn litt farge ved hjelp av bilder, sier Krieg.

Borrelåsene gjør det enkelt å bytte ut bildene ofte.

– Bildeveggen over sofaen har jeg gjort om på fire ganger siden vi flyttet inn for to år siden, forteller hun.

De fleste av bildene er plakater.

– Jeg er redd for å bli lei, og plakater er forholdsvis rimelig å bytte ut, påpeker hun.

Over sofaen henger nå blant annet et fotografi av den norske fotografen Julie Pike, et bilde av skuespillerne Lena Dunham og Jemima Kirke fra tv-serien «Girls» og plakater kjøpt i København. Rammene har hun kjøpt billig i butikker som Clas Ohlson, Jysk, Lagerhaus og Granit.

Stadig færre eier

Ifølge SSB er det blitt mindre vanlig for unge å eie egen bolig. Eierandelen nådde toppen i 2007. På landsbasis eide da 72 prosent av unge i starten av 30-årene egen bolig. Ti år senere var andelen 67 prosent. Ser man på alle aldersgrupper, bor i dag 18 prosent av befolkningen i leid bolig. I Møre og Romsdal er det 15 prosent som bor i leid bolig.

Krieg deler sin leide leilighet med kjæresten og søsteren, men har eneansvaret for interiøret.

– De er ikke så interessert, så de lar meg gjøre som jeg vil, sier Krieg, som har vært interessert i interiør siden hun var liten.

– Jeg er ikke så opptatt av merker og hvor ting er kjøpt, men av farge og form. Så lenge det ser fint ut, er det likegyldig om det er kjøpt på Ikea eller er av et dyrt merke, sier hun.

En del av tingene i leiligheten er nye, men hun kjøper også mye brukt.

– Sofaen, for eksempel, har jeg kjøpt på Finn.no. Jeg har også fått dilla på å gå på loppemarkeder, det er gøy finne ting ikke alle andre har og blande nytt og gammelt, sier hun.

Krieg produserer også sine egne ting.

– Jeg har en bitte liten bigeskjeft der jeg selger kopper, T-skjorter og handlenett med feministiske slagord, sier hun, og trekker varelageret fram fra en skuff under senga.

Et av slagordene henger også på veggen, i form av et korsstingsbroderi hun har fått av en venn: «Carry yourself with the confidence of a mediocre white man».

Instagram-inspirasjon

Krieg driver sitt eget kommunikasjonsbyrå, der hun hjelper bedrifter med sosiale medier. Privat henter hun særlig inspirasjon fra Instagram.

– Det meste jeg kjøper eller blir inspirert av, kommer fra Instagram, forteller hun.

På sin egen Instagram-konto deler hun bilder fra leiligheten, og hun har også laget et fellesskap for planteinteresserte på Facebook og Instagram under navnet «Grønn Oase». Like iøynefallende som bildene er nemlig alle plantene som pynter opp leiligheten.

– På det meste hadde jeg nesten 90 planter her, nå har jeg rundt 50. Jeg synes det er fin avkobling å holde på med planter. Innimellom har jeg plantesøndager der jeg hygger meg med å plante om og stelle med plantene, sier hun, og legger til at hun er litt plantenerd.

– Jeg setter meg inn i hvordan de ulike plantene skal stelles, og kjører rundt til ulike hagesentre og mindre plantebutikker for å finne nye planter, sier hun.

Også for plantene er det et lite minus at hun må leie i stedet for å eie:

– Ideelt sett skulle jeg hatt plantelys her om vinteren. Men det er utfordrende når jeg ikke kan henge ting i taket. Og jeg hadde nok hatt enda flere planter her hvis det var min leilighet – da kunne jeg hengt opp flere hyller å plassere dem på.

Oppussing krever godkjennelse

Leier du en bolig, er det i utgangspunktet svært lite du kan gjøre av oppussing og utbedringer uten godkjennelse fra utleier.

– Husleieloven er klar på at man ikke kan foreta forandringer uten utleiers samtykke, sier ansvarlig advokat i Leieboerforeningen, Tom Olav Risa.

Dersom du får tillatelse til å pusse opp, er det viktig å lage en god skriftlig avtale.

– Det er ikke uvanlig at det blir konflikter rundt hva som egentlig er avtalt. Kanskje har leietaker fått tillatelse til å male. Men hva innebærer tillatelsen? At man kan male i hvilken farge man vil? Og må man i tilfelle male tilbake til den opprinnelige fargen den dagen man flytter ut? Få slike ting inn i avtalen, sier han.

Dersom man har fått godkjennelse til å gjøre vesentlige forbedringer av boligen, for eksempel bytte ut kjøkkeninnredningen, har man i utgangspunktet krav på vederlag når man flytter ut.

– Ofte vil imidlertid utleier prøve å få satt inn noe i kontrakten om at alle forbedringer tilfaller utleier vedlikeholdsfritt, sier Risa.

Han minner om at man som leietaker ifølge husleieloven har plikt til å utføre vedlikehold av inventar og utstyr, blant annet av dørlåser, kraner, elektriske kontakter og brytere.

– I kontrakten kan det avtales at leietaker har større vedlikeholdsplikt enn det som følger av loven, så det er viktig å lese leiekontrakten grundig, råder han.

Leierandel fordelt på fylker

I snitt bodde 18 prosent av nordmenn i leid bolig per 1.1.2020. Andelen varierer fra kun 15 prosent i Møre og Romsdal til 26 prosent i Oslo.

Oslo: 26 %
Viken: 16 %
Innlandet: 18 %
Vestfold og Telemark: 16 %
Agder: 16 %
Rogaland: 15 %
Vestland: 18 %
Møre og Romsdal: 15 %
Trøndelag: 19 %
Nordland: 16 %
Troms og Finnmark: 20 %

(Kilde: Kommunehelsa statistikkbank)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse