Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
06 mars 2020 14:00
Del på Facebook
VERDENS LENGSTE: Den transsibirske jernbanen strekker seg 9258 kilometer fra Moskva til Vladivostok, og krysser hele åtte tidssoner på den sju dager lange reisen. FOTO: Shutterstock / NTB scanpix
VERDENS LENGSTE: Den transsibirske jernbanen strekker seg 9258 kilometer fra Moskva til Vladivostok, og krysser hele åtte tidssoner på den sju dager lange reisen. FOTO: Shutterstock / NTB scanpix

Den transsibirske jernbanen er den lengste og mest myteomspunne togreisen på kloden. Reisen krever møysommelig planlegging – noe som er perfekt når det ikke haster å komme av gårde.

I mer enn 100 år har den 9289 kilometer lange strekningen mellom Moskva og Vladivostok hatt en nærmest mytologisk status for eventyrlystne og togentusiaster. Men visste du at den transsibirske jernbanen egentlig bare er én av fire mulige ruter i et større transportnettverk som forbinder den vestlige delen av Russland med Det fjerne østen?

I tillegg til den transsibirske jernbanen finnes også den transmongolske og den transmanchuriske jernbanen, samt den nordgående (og lite brukte) ruten baikal-amur-magistral.

Seks uker

Julie Luneborg, sjefredaktør i reisemagasinet Vagabond, gjennomførte et seks ukers langt eventyr på den transmongolske jernbanen i løpet av sommeren 2019.

– Å krysse Russland med tog er ansett av mange som en av de største reisene man kan ta. Både i løpet av turen og i etterkant vil jeg si at det er en opplevelse som mer enn levde opp til forventningene, sier hun.

Ved å reise «feil vei», fra Beijing til Mongolias hovedstad Ulan Bator, videre gjennom Russland og tilbake til Europa, så hun en side av den transsibirske jernbanen de færreste turister opplever.

– Da jeg snakket med de norske turoperatørene som tilbyr reiser på den transmongolske jernbanen, fortalte de at cirka 90 prosent av turistene tar den fra Moskva til Beijing. Det pirret nysgjerrigheten min nok til å velge motsatt retning, forteller hun.

Stort nettverk

Den transsibirske jernbanen trigger eventyrlysten som få andre strekninger, men det er neppe en reise du tar impulsivt. Å organisere turen kan nemlig oppleves som forvirrende, forteller Luneborg, både når det gjelder planlegging og billettkjøp.

– Mange tror det er snakk om et tog som går fram og tilbake, men i realiteten er det en haug med forskjellige togselskaper i ulike budsjettklasser som kjører gjennom Russland på samme spor. Disse operer ikke som interrail-tog i Europa, hvor du kan hoppe av og på som det passer deg. Her krever hver strekning sin egen billett, som helst bør bestilles på forhånd. Kjøper du på stasjonene, kan du fort risikere å måtte vente noen dager, særlig i løpet av den travle sommersesongen.

På sin seks uker lange reise – som hun gjennomførte med to reisekamerater – stoppet Luneborg regelmessig underveis. To uker gikk med i Mongolia alene, mens stoppene i Russland varte fra to til fem dager. På reisen så hun byer og landskap som ikke hadde vært tilgjengelige med noen annen transportmåte.

– Høydepunktene var mange, sier Luneborg. – Fra et besøk hos foreldrene til en barndomsvenninne i den sibirske byen Krasnojarsk, til den dypt spirituelle øya Olkhon i Bajkalsjøen, det bølgende steppelandskapet i Mongolia og Gobi-ørkenen.

Moderne tog

I tillegg til de relativt rimelige billettene (cirka 7000 kr for én vei på andre klasse) kreves det også en investering i form av tid og papirarbeid. Mye tid gikk med til research, forteller Luneborg. Spesielt er det tidkrevende å sikre seg visumene man trenger for reise i både Russland, Mongolia og Kina.

– Heldigvis har det blitt lettere å oppdrive informasjonen man trenger på nett, sier hun. – Skal du organisere det selv, kan det være lurt å starte tidlig. Spesielt Russland kan være en utfordring, da de krever detaljer om hvor du skal overnatte og når, samt en egen «invitasjon» fra et russisk reisebyrå eller hotell. Dette kan selvfølgelig organiseres for deg via et reiseselskap, men prisen blir naturlig nok en del høyere da.

Den reisevante redaktøren hadde mange forestillinger om hvordan «hverdagslivet» skulle bli langs skinnegangen. Noen ble virkelighet, andre ikke.

– Jeg ble ganske overrasket over hvor moderne togene var. Da jeg dagdrømte i forkant, så jeg for meg vodkadrikkende passasjerer i pelsluer foran en kulldrevet ovn, men sånn var det ikke. De fleste togene jeg tok, var tilnærmet like moderne som de man finner i Vest-Europa.

Menneskemøter blir ofte oppgitt som en av hovedgrunnene til å reise på den transsibirske jernbanen, men også her ble den faktiske opplevelsen noe annerledes enn Luneborg forventet seg.

– Når man reiser på andre klasse og oppover – altså i kupé – har man en tendens til å føle seg litt isolert fra resten av toget, forteller hun. – Vi var tre stykker som reiste sammen, og delte dermed bare firemannskupeen med én annen passasjer. Hvis man ønsker å være mer sosial, kan det være lurt å booke noen billetter på billigere klasser, der man deler plassen med flere. Når det er sagt, var det veldig lett å komme i kontakt med andre reisende på Russlands superkule herberger.

Reisen er målet

For Renate Sandvik, bloggeren bak nettsiden Renates Reiser, gikk ruten fra vest til øst med den transmongolske jernbanen. Hele turen ble gjort i ett strekk, med bare korte stopp på stasjonene underveis. Så hvorfor bruke i underkant av en uke på en strekning som et fly ville dekket på sju timer?

– Av og til er selve reisen målet, sier hun. – Jeg har alltid vært glad i å reise med tog, og dette er jo togturen over alle togturer. Å la mitt første møte med Det fjerne østen bli med tog, var en drøm jeg lenge hadde hatt. Det føltes nesten som vi var historiske oppdagere på vei mot noe helt nytt.

Fra kupévinduet hadde Renate utsikt over et landskap som hele tiden endret seg, fra Russlands endeløse bjørkeskoger til de kuperte åsene i Kina, der hun kunne se den store muren i det fjerne.

– Det var fascinerende å følge med på hvordan landskapet forandret seg fra time til time og dag til dag, sier hun.

– Etter en periode med mye bjørkeskog og storbyer ble landskapet flatere og mer åpent. På dag fire ankom vi den store Bajkalsjøen, og etterpå et grønt steppelandskap hvor vi så store grupper hester. Dag fem kom vi til Mongolia, og plutselig var landskapet fylt av åser, hvite jurter og saueflokker. I tillegg så vi kameler og jakokser langs togsporet.

Seks dager på et tog høres kanskje ensformig ut, men Sandvik er ikke i tvil om at hun ville gjennomført reisen igjen. Neste gang, sier hun, tar hun seg lengre tid, med hyppige stopp underveis.

– Jeg har gjort mye annerledes, spennende og gøy på mine reiser siden, men uken på den transsibirske jernbanen er fortsatt en av de aller største reiseopplevelsene mine. En opplevelse som dette er vanskelig å glemme, og det var nesten trist da vi ankom Beijing og det hele var over, avslutter hun.

Fakta om den transsibirske jernbanen

  • Den transsibirske jernbanen er en 9289 kilometer lang jernbanelinje mellom Moskva og Vladivostok. Reisen tar cirka seks dager uten stopp.
  • I tillegg til den transsibirske jernbanen fra Moskva til Vladivostok er strekningen også operert av den transmongolske jernbanen (Moskva til Beijing via Ulan Bator), den transmanchuriske (Moskva til Beijing uten å gå gjennom Mongolia) og Baikal-Amur-Magistral (BAM) (et nordgående alternativ til den transsibirske jernbanen, som er mindre brukt).
  • Mange turister booker reisen etappevis og i forkant, da det ikke finnes noen «hopp av, hopp på»-variant på den transsibirske jernbanen. Billetter kan bookes direkte på stasjonene, ofte til lave priser, men kan bli utsolgt i høysesongen.
  • Visum kreves for både Russland, Mongolia og Kina. Les mer om søknadsprosessene på hjemmesiden for de norske ambassadene til hvert enkelt land. Mye av papirarbeidet slipper du om du går via et reiseselskap, men dette vil også koste mer.
  • Den transsibirske jernbanen operer året rundt, men er mest populær i vår- og sommersesongen. Vinter byr på en helt spesiell stemning, både på toget og i landskapet, men innebærer mye reise i mørket.
  • Reise på jernbanen generelt sett trygt, men kan innebære tyverier og berusede medpassasjerer. Om du vil være på den sikre siden, book billetter på andre klasse og oppover, da får man egne kupeer som kan låses fra innsiden.
  • For en omfattende oversikt ruter, priser og togklasser, besøk den utmerkede nettsiden www.seat61.com/Trans-Siberian.htm
  • Ovennevnte nettside anbefaler det engelsk-russiske nettstedet RealRussia.co.uk, både som reiseplanlegger og bookingbyrå.
  • Norske turoperatører som organiserer reiser med den transsibirske jernbanen, inkluderer Kinareiser, Escape og Kilroy.

Pakkeliste for førstegangsreisende

  • Eget dopapir, såpe og våtservietter
  • Boksåpner/saks/multiverktøy
  • Et par varme sko/tøfler som er enkle å ta av og på. Praktisk når du skal ut på plattformene, på toalettet eller bare utforske toget
  • Superundertøy til kjølige kvelder
  • En portabel vifte til varme dager
  • Kaffe/te/kakao og annen tørrmat som kan tilberedes med varmt vann. Mye kan kjøpes på plattformene og på supermarkeder underveis. Matvogner er tilgjengelig på de fleste togene, men kan oppleves som noe dyre
  • Termos/termokopp for å tilberede drikke
  • Powerbank for å lade mindre enheter. Strøm er ofte – men ikke alltid – tilgjengelig
  • Ørepropper og sovemaske
  • Kortstokk/spill
  • Plenty med lesestoff
  • Et oversettingsprogram installert på telefonen. Mangel på engelsk er ofte en utfordring i møte med både personale og medpassasjerer

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse