Den svenske hyperbilprodusenten Koenigsegg kommer nå med sin første «familiebil».
Koenigsegg har siden 1994 laget ekstreme sportsbiler på fabrikken i Ängelholm i Skåne, gjerne med en V8-bensinmotor og et voldsomt antall hestekrefter.
Gemera har fire seter og en hybrid drivlinje, men så stopper de aller fleste likhetstrekk med det man forbinder med en fornuftig bil.
Riktignok er den midtstilte bensinmotoren på kun to liter og med tre sylindre, men den yter 600 hestekrefter, noe som gjør at Koenigsegg har gitt den navnet «Tiny Friendly Giant». I tillegg har bilen tre elmotorer, en for hvert bakhjul og en som er montert på veivakselen. Det gjør at Gemera har en total systemeffekt på 1700 hestekrefter og et dreiemoment på absurde 11.000 newtonmeter.
Vekten på kjøretøyet er 1715 kilo, og null til hundre-tiden skal være på 1,9 sekunder. Toppfarten er ikke oppgitt, men girkassen skal klare hastigheter på i hvert fall 400 kilometer i timen.
Ett trinn
Som i hyperbilen Regera er det en girkasse med kun ett trinn, en oppfinnelse fra deres egne rekker som heter Koenigsegg Direct Drive.
Batterikapasiteten er på 15 kWh, og bilen kan kjøre opptil fem mil rent elektrisk. Produsenten sier at den totale rekkevidden i motorveihastighet skal være på 100 mil før man må tanke opp.
– Dette gjør Gemera til en ekte familieorientert, kontinentkryssende Autobahn-rakett, sier Koenigsegg i presentasjonen av bilen.
Kjøreegenskapene skal ivaretas av firehjulstrekk, momentvektorteknologi som porsjonerer dreiemomentet til hjulene, og firehjulsstyring.
Noen pris har ikke Koenigsegg oppgitt, men planen er å bygge 300 eksemplarer av Gemera.