Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
14 mars 2020 19:30
Del på Facebook
LITEN OG ENKEL: Citroën Ami er en elektrisk bybil. Den snodige dørkonstruksjonen gjør at Citroën kun trenger å lage én type dør. De to er helt like. Det samme gjelder fronten og hekken. FOTO: Produsenten
LITEN OG ENKEL: Citroën Ami er en elektrisk bybil. Den snodige dørkonstruksjonen gjør at Citroën kun trenger å lage én type dør. De to er helt like. Det samme gjelder fronten og hekken. FOTO: Produsenten

Den 90. bilutstillingen i Genève ble avlyst på grunn av koronaviruset, men alle bilene som skulle blitt vist fram, finnes selvsagt fortsatt. Flere av dem er svært interessante for det norske markedet.

I løpet av året og tidlig neste år kommer det en rekke bilmodeller som skulle vært presentert på bilutstillingen i Genève, som ble avlyst. Her finner vi blant annet GTI-versjonen av en tidligere bestselger, som aldri kommer til å toppe listene i Norge igjen, og et helt nytt bybilkonsept

Audi

Fra Audi kommer det flere modeller med et bra potensial i Norge. I april kommer den mer sporty utseende versjonen av det som så langt i år er den bestselgende bilen i Norge, e-tron. Den nye versjonen heter e-tron Sportback.

Helt mot slutten av året vil e-tron GT være klar. Dette er en bil som skal konkurrere mot de aller mest sportslige elbilene. Det er også ventet at den elektriske SUV-en Q4 viser seg i Norge rundt årsskiftet, mens leveringene starter i 2021.

En ny generasjon A3 er på vei. I Norge vil importøren ikke ta inn alle variantene av A3, her vil det i hovedsak satses på hybridversjoner og de heftigste S- og RS-variantene.

BMW

BMW kommer til sommeren med sin andre elbil, iX3, og neste år skal i4 være på markedet. I4 er en sedan med coupéprofil, i mellomklassestørrelse.

Batteriet skal være på rundt 80 kWh og antatt rekkevidde er 60 mil. Maks effekt er 530 hestekrefter, og null til hundre skal ta rundt fire sekunder.

Citroën

Citroën Ami er en knøttliten elbil til bybruk. 241 centimeter lang med plass til to personer, med en rekkevidde på sju mil og en topphastighet på 45 kilometer i timen.

Det betyr at den skal kunne kjøres av en 16-åring med mopedførerbevis. Prisen i Frankrike skal være rundt 6000 euro, vel 60.000 norske kroner.

– Vi er i en god og positiv dialog med fabrikken som var her på besøk denne uken. Så vi har absolutt lyst til å ta Ami til Norge, men basert på distribusjonsmodellen som er planlagt for bilen i Frankrike, gjenstår det å se hvilken løsning som blir valgt for Norge, sier Stein Pettersen, PR- og informasjonssjef hos den norske Citroën-importøren

I Frankrike er det planlagt en delemodell for Ami der man betaler minuttpris. I tillegg kan bilen kjøpes.

Fiat

Det som er tredje generasjon av Fiats småbil 500, blir tilgjengelig med elektrisk drivlinje. Fiat sier det er deres første elbil, hvilket strengt tatt ikke er helt riktig, da det ruller en del elektriske 500 rundt i Norge. Disse er importert fra USA, basert på andre generasjon.

Batteripakken er på 42 kWh, og bilen skal klare en ladefart på 85 kilowatt. Rekkevidden er oppgitt til 32 mil, null til hunder gå unna på ni sekunder, og toppfarten er på 150 kilometer i timen.

Prisen i Norge, for en velutstyrt lanseringsutgave, blir 336.900 kroner. Leveringsstart er «medio 2020».

Seat

Seat kommer med en ny Leon som ladehybrid, både i stasjonsvogn- og kompaktbilutgave. I tillegg er undermerket Cupra klar med modellen Formentor.

Viktigst blir likevel elbilen el-Born som skal være på markedet helt mot slutten av året.

Volkswagen

Volkswagen er straks klar med en helt ny generasjon av Golf, som blir den åttende. Og naturligvis kommer det en GTI-utgave. Den har 245 hestekrefter, det samme som dagens GTI Performance. I tillegg kommer de med en ny Golf GTE. Ladehybriden GTE har samme effekt som GTI, med en oppgitt elektrisk rekkevidde på seks mil. Den sporty dieselutgaven GTD blir ikke tatt inn til Norge.

Aller mest interessant for nordmenn er den andre bilen i ID-serien, ID.4. Det blir en mellomstor SUV som følger etter kompaktbilen ID.3. Den skal være i butikken mot slutten av året, og Volkswagen forteller om en rekkevidde på 50 mil med det største batteriet.

– ID. 4 kommer med både to- og firehjulstrekk, og har mulighet for hengerfeste og takstativ, slikt som norske kunder liker, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS som importerer Volkswagen til Norge.

Suksessmodellen e-Golf, som er basert på sjuende generasjon Golf, er i salg til ID. 3 kommer i sommer, så er det slutt.

Galleri

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse