Annonse
NTB
Det hendte
NTB
04 juni 2023 02:00
Del på Facebook

1855: Seilskipet USS «Supply» la fra kai i New York, på vei mot middelhavsregionen for å hente kameler til den amerikanske hærens nye kamelkorps. Tanken var at kamelene skulle brukes under militære operasjoner i det sørvestlige USA, der klimaet var knusktørt og selv hester segnet om i heten. I mai 1866 spankulerte de første 36 kamelene trygt i land i Indianola i Texas. Ti kameldrivere ble hentet inn fra Nord-Afrika og Midtøsten for å lære opp soldatene i håndteringen av dyrene. United States Camel Corps ble et kortlivet eksperiment. Riktig nok viste kamelene seg som hardføre og utholdende pakkdyr, men både offiserer og soldater strevde med å venne seg til dem, og dessuten hadde hesten en urikkelig plass i amerikansk tradisjon. Etter utbruddet av borgerkrigen ble prosjektet avviklet og kamelene solgt på auksjon.

1913: Den britiske suffragetten Emily Davison kastet seg foran kong George Vs hest «Anmer» under Epsom Derbyløpene i Surrey. Davison var utdannet ved universitetene i London og Oxford. Her fikk hun høyeste karakter, men ingen grad, ettersom akademiske grader ved Oxford ennå var forbeholdt menn. Som stemmerettsaktivist demonstrerte Davison ved flere anledninger at hun ikke vek tilbake for militante midler. Blant annet plasserte hun en bombe utenfor huset til statsminister David Lloyd George og påførte bygningen store skader. Grunnen til at Davison løp ut foran kongens hest under Derbyløpene er aldri blitt helt klarlagt. Enkelte har ment at hun ville feste et banner på hesten, andre at hun ville rive den over ende. Emily Davison døde fire dager etter hendelsen, uten å ha kommet til bevissthet.

1989: En av de verste jernbaneulykkene i Sovjetunionens historie inntraff utenfor byen Ufa i de vestlige Uralfjellene. Forut for ulykken hadde en gassledning i området sprunget lekk, og en sky av brennbar gass hadde dannet seg i bunnen av et dalføre. Da to passasjertog møttes i dalen, ble gassen antent av en hjulgnist. Eksplosjonen som fulgte, var så kraftig at den skal ha slått ut mengder av vindusruter i byen Asja, tolv kilometer fra ulykkesstedet. Ifølge offisielle tall omkom 575 personer i de to togene, mens mer enn 800 ble skadd. Uoffisielle rapporter gikk ut på at antallet omkomne var langt høyere, trolig rundt 780. Ufa-katastrofen var den tredje jernbaneulykken i Sovjetunionen på tre år som krevde mer enn 90 menneskeliv.

(©NTB)

Annonse
Annonse
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse