Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Steinar Melby
Kommentar
27 mars 2019 15:00
Del på Facebook
Nå bør trøndertoget gå.
Nå bør trøndertoget gå.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Jeg vet at jeg ikke skal skrive i affekt og at man bør puste med magen og telle til 10 når man mener sterkt om noe. Akkurat nå driter jeg i det.

Med dagens famøse forestilling av helsebyråkrater i Helse Møre og Romsdals styre, hvor de presterer å legge ned fødeavdelingen i Kristiansund til fordel for Molde Sykehus, bør ingen være i særlig tvil om at vi ikke har noe i denne regionen å gjøre lenger.

Fylket ble i dag sprengt. Siste mulige grunnlag for at SNR skulle bli noe mer enn et luftslott, ble revet unna av et knippe mennesker i et styre som gjorde et vedtak hele Nordmøre ikke kan leve med.

Vi er nødt til å få flyttet fylkesgrensen sørom og mellom oss og Molde. Nærheten mellom disse byene, den evige fogderistriden og den berømmelige kjøttvekta som nå alltid tipper feil vei i såkalte funksjonsfordelinger på fylkesplan enten det dreier seg om fylkeskommunale eller statlige etableringer, nødvendiggjør at Molde og Kristiansund må skilles i to ulike regioner.

Hvis vi da ikke fremtidig vil være Moldensere hele gjengen om noen år. Eneste mulige samarbeid med Molde vil være fusjon med Molde. 

Dette må være grensen for hva vi finner oss i. Nok er nok. Strikken er tøyd til den sprakk. Merk dere dagen 27. mars 2019. Det kan fort bli en merkedag for Kristiansund og Nordmøre. Den dagen noen få helsebyråkrater sprengte Møre og Romsdal med et enkelt vedtak i styret i Helse Møre og Romsdal.

Det skal bli spennende å se argumentasjon og utspill fra de politiske partiene i Kristiansund og på Nordmøre i den nærmeste tiden. De som ikke tar tak i regiondebatt eller går inn for å velte SNR nå, mistenker jeg kan få lite velgere til høsten.

Det bør også seriøst nedfelles ett tverrpolitisk utvalg og en gruppe med mennesker som kan ta i bruk utradisjonelle metoder for å få fortgang i løsrivelsen fra en region vi ikke hører hjemme i. Det vi har gjort så langt har vært fånyttes.

– I dag har æ aldri vært meir sikker på at æ ska bli trønder æ, om æ så må fløtt. Aure og Smøla tar dokker utfordringa først? Nyansatt næringssjef Ivar Skrivar i Aure – du ønska nye innbyggera velkommen, forsto æ?

Det kan fort bli resultatet om ikke min egen kommune nå tar steget og det vet jeg at jeg ikke er alene om å mene.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Geir Ole SætremyrDa har du endelig erkjent at Kjerringsundet ikke er uavhengig av Møreaksen, men faktisk avhengig av Møreaksen. Og at fastlandssambandene ...
@Terje SundsbøDu har framleis ikkje lest KS2 for Kjerringsundet.  Dei var usikre på om Aukra var kredittverdige fram til 2070, eller ...
@Geir Ole SætremyrFinansieringen av Kjerringsundet er ikke uavhengig av Møreaksen. Uten fastlandsforbindelse for Otrøya eller Gossen, så vil trafikken og bompengene bli ...
@Terje SundsbøØkonomisk uavhengig når der gjeld finansiering. Og, for å vere nøyaktig skal byggekostnaden dekkast av opplåning mot tilbakebetaling gjennom innkreving av ...
@Geir Ole SætremyrDu sier at Kjerringsundet har felles byggeledelse med Møreaksen, og kan ikke bygges uten tunnelmassen fra Møreaksen. Hvordan kan du ...
@Terje SundsbøJa, der er eigen KS2 for Kjerringsundsambandet. Datert 2022 basert på 2021 prisar. Totalkostnad 4,9 mrd. Eigen økonomi, men med ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse