Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Vidar Holm, Nordmørstrønder
Kronikk
02 februar 2021 09:51
Del på Facebook
Kronikkforfatter Vidar Holm. Foto: Steinar Melby
Kronikkforfatter Vidar Holm. Foto: Steinar Melby
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Går vi på samme smellen med sykehuset på Hjelset? Alt tyder på det. Ingen vet hvor dyrt eller lite det blir, om det realiseres.

Da sykehuset i Kirkenes åpnet 12. oktober i 2018 så skulle man tro det var en gledens dag, men dessverre – slik ble det ikke. Sykehuset var langt fra ferdigstilt og viste seg å inneha mange alvorlige feil. Det var kraftig arealmessig underdimensjonert  i forhold til behov og oppgaver det skulle håndtere for å kunne dekke tilfredsstillende pasientbehandling. Da snakker vi altså om et flunkende nytt sykehus som skal dekke et stort område geografisk med pasienter langveisfra. Over tusen byggtekniske mangler og feil ble raskt konstatert.

Allerede før det var gått to måneder gikk leger ved sykehuset ut og advarte helseforetakene mot at sånne mistak og feil ble gjort ved andre sykehusprosjekter, men åpenbart til liten og ingen nytte.

Når vi nå ser at sykehuset på Hjelset er krympet ned med bortimot 20 000 kvadratmeter fra opprinnelig plan og fortsatt må nedskaleres for å kunne bli realisert, forstår vi at ingen råd og advarsler er fulgt eller tatt hensyn til. Det viktigste er å få realisert en plan uansett hvor fjern den er fra utgangspunktet.

Det er liten tvil om at både Nordmøre og Romsdal vil få et samlet dårligere tilbud enn de har i dag. Det må nevnes at sykehuset aldri har vært planlagt med barneavdeling selv fra starten av prosjektet.

Ta også med at aktiviteten ved regionsykehuset for Trøndelag og Møre & Romsdal skal nedskaleres for å få finansiert sykehuset, så forstår alle at en ny varslet katastrofe i norsk sykehusbygghistorie er i anmarsj om ikke man tar til fornuft og skrinlegger Hjelset en gang for alle og satser på de to sykehusene man har.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse