Annonse
Vidar Holm, Nordmørstrønder
Kronikk
Vidar Holm, Nordmørstrønder
02 februar 2021 09:51
Del på Facebook
Kronikkforfatter Vidar Holm. Foto: Steinar Melby
Kronikkforfatter Vidar Holm. Foto: Steinar Melby
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Går vi på samme smellen med sykehuset på Hjelset? Alt tyder på det. Ingen vet hvor dyrt eller lite det blir, om det realiseres.

Da sykehuset i Kirkenes åpnet 12. oktober i 2018 så skulle man tro det var en gledens dag, men dessverre – slik ble det ikke. Sykehuset var langt fra ferdigstilt og viste seg å inneha mange alvorlige feil. Det var kraftig arealmessig underdimensjonert  i forhold til behov og oppgaver det skulle håndtere for å kunne dekke tilfredsstillende pasientbehandling. Da snakker vi altså om et flunkende nytt sykehus som skal dekke et stort område geografisk med pasienter langveisfra. Over tusen byggtekniske mangler og feil ble raskt konstatert.

Allerede før det var gått to måneder gikk leger ved sykehuset ut og advarte helseforetakene mot at sånne mistak og feil ble gjort ved andre sykehusprosjekter, men åpenbart til liten og ingen nytte.

Når vi nå ser at sykehuset på Hjelset er krympet ned med bortimot 20 000 kvadratmeter fra opprinnelig plan og fortsatt må nedskaleres for å kunne bli realisert, forstår vi at ingen råd og advarsler er fulgt eller tatt hensyn til. Det viktigste er å få realisert en plan uansett hvor fjern den er fra utgangspunktet.

Det er liten tvil om at både Nordmøre og Romsdal vil få et samlet dårligere tilbud enn de har i dag. Det må nevnes at sykehuset aldri har vært planlagt med barneavdeling selv fra starten av prosjektet.

Ta også med at aktiviteten ved regionsykehuset for Trøndelag og Møre & Romsdal skal nedskaleres for å få finansiert sykehuset, så forstår alle at en ny varslet katastrofe i norsk sykehusbygghistorie er i anmarsj om ikke man tar til fornuft og skrinlegger Hjelset en gang for alle og satser på de to sykehusene man har.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse