Annonse
Per Helge Pedersen
Kronikk
Per Helge Pedersen
18 februar 2021 11:17
Del på Facebook
Sildesnurpere i Kristiansund. Foto: Per Helge Pedersen
Sildesnurpere i Kristiansund. Foto: Per Helge Pedersen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Tidene har sannelig endret seg. Før i tiden var det en begivenhet når silda seg inn mot gyteplassene på kysten på denne tid av året. Da var alle avisene fylt opp med nyheter og reportasjer om silda – Havets sølv. Bortsett fra Fiskeribladet er det ingen journalister som i dag ofrer silda en tanke. Det er ikke plass til en notis en gang.

Silda var førstesidenyheter

Da jeg var ung journalist i Tidens Krav var sildestoffet topp prioritert – og det ble lest av mange. Så var da også Kristiansund Norges siste store sildeby før sildestammen kollapset og forsvant på slutten av 1960-årene. Silda var ikke bare byens gull, men det var kystens gull.

Den gang var det tusenvis av fiskere om bord i hundrevis av fiskebåter som hadde Kristiansund som base. Silda ga arbeid til alle som ville arbeide.

Nå kommer fiskebåtene tilbake

Nå kommer sildesnurperne igjen til Kristiansund. Før i tida var det fiskeribølgen på radio og avisene som ga oss nyhetene om silda. Nå er det ingen som bryr seg til tross for at det er enorme verdier som skal tas opp av havet like utenfor vår egen stuedør. Innsiget er ventet til Mørekysten i løpet av få dager.

Jeg følger fortsatt med på hva som foregår i fiskeriene. I sin tid var jeg ansvarlig for fiskeridekningen i Tidens Krav – og jeg var også redaktøren i Fiskaren i noen år. Det var den gangen sildelaget eide avisen.

Følg med på Marine Traffic

marinetrafficSkjermdump fra MarineTraffic som viser sildefiske som foregår langs hele kysten fra Lofoten ned til Sunnmøre. Det er enorme mengder med biomasse som er i bevegelse langs norskekysten. Ikke bare sild, men andre fiskearter og blant annet store mengder hval følger silda på sin gyteferd. Det har allerede vært gjort kast på Buagrunnen utenfor Bud, på Griptaren utenfor Kristiansund og utenfor Veiholmen på Smøla.

Nå følger jeg fiskebåtene på min mobiltelefon hvor jeg har installert appen MarineTraffic. I Fiskeribladet har jeg lest at det er registrert store mengder sild utenfor Helgeland og på Haltenbanken. Snart står silda utenfor Grip.

Det gleder meg veldig at det igjen ligger fiskebåter langs kaiene i Kristiansund. I forhold til det eventyret vi hadde for 50 år siden hvor det lå hundrevis båter og ventet, er selvsagt dette småtterier, men likevel. Silda kommer.

Kommer med sildebok

For min del sitter jeg på tusenvis av bilder fra den gangen Kristiansund var sildehovedstad. Jeg sitter også med veldig mange gode historier. Det er derfor naturlig at jeg nå samler alt dette i en bok som jeg har kalt Havets Sølv Kystens Gull. Dette er også en naturlig fortsettelse av boka som jeg ga ut i fjor om gjenreisningsbyen Kristiansund. Der hadde jeg også et eget kapitell om sildeeventyret utenfor kysten vår. Nå kommer det en hel bok om dette eventyret.

For meg er det spesielt morsomt at jeg får hjelp av Åge Olsen som jeg jobbet sammen med som journalist den gangen vi var unge og lovende. Det er også andre som vil bidra. Mitt håp er at vi da kan redde noe av denne viktige del av det som er nyere norsk historie.

Sildas har betydd enormt mye for mange

Silda har betydd mer for Norge og nordmenn enn det folk aner. Ja, den har betydd mye for mange folk. I sin tid var det norske fiskere som startet sildefiske ved Island. De store inntektene silda ga islendingene medførte at Island ble uavhengig i 1944.

Så ble det etter vært lagt betydelig begrensninger på Islandssildfisket for utlendinger. Men også i nyere tid har norske fiskere kunnet utnytte ressursene rundt sagaøya. I løpet av de siste 14 dagene har norske fiskere fisket lodde for mer enn 600 millioner kroner ved Island. Nå søker mange av disse båtene etter norsk vårgytende sild utenfor kysten av Møre og Trøndelag. De vil sørge for at nye verdier blir tatt opp fra havet.

Den nye sildeboka kommer ut til høsten.

havets solv kystens gull omslag

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse