Annonse
Ragnhild Tangen
Kronikk
Ragnhild Tangen
24 oktober 2022 13:35
Del på Facebook
– Tung er tanken på at det kan være siste gang, men samtidig har vi en følelse av høytid når en av ens nærmeste er på vei ut av tiden. I samme øyeblikk en første og en siste gang, skriver Ragnhild Tangen i denne kronikken. Foto av Pavel Danilyuk / Pexels.
– Tung er tanken på at det kan være siste gang, men samtidig har vi en følelse av høytid når en av ens nærmeste er på vei ut av tiden. I samme øyeblikk en første og en siste gang, skriver Ragnhild Tangen i denne kronikken. Foto av Pavel Danilyuk / Pexels.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

"For f ø r s t e Gang, for første Gang, det giver mang en Smaating Rang, den varer kort, kun i Sekunden, den er forbi, naar den er runden", skrev dikteren Henrik Wergeland for nesten to hundre år siden. Og hvem husker ikke sine egne, magiske "førsteganger"; den første, blankpussede skoledagen, den første, altoppslukende og brennende forelskelsen, den første flyturen for de av oss som vokste opp da det, liksom vektløst, å lette fra bakken hørte med til livets eventyrlige erfaringer.

Uforglemmelig og rørende er øyeblikket da ens avkom tar sine første, famlende skritt. Fastbrente minner som gir perspektiv til livets mer forglemmelige "andreganger".

Annonse
Annonse

En begivenhet eller opplevelse som allerede er erfart, har en sørgelig tendens til å falme om den repeteres. Skuffelsen inntrer som en lovmessighet. Kan hende er det nettopp det som får mange av oss mennesker til aldri å oppgi jakten på det som for den enkelte er uopplevet. Vi søker førstegangsopplevelser. Let i deg selv, vil kanskje psykologen svare.

Senere hen, kommet til skjells år og alder, vektlegger man kanskje vel så sterkt den "siste gang", selvom den, naturlig nok, ofte hviler i usikkerhetens dunkelhet. En førstegangserfaring er det ikke noe tvil om, men vi vet ikke sikkert om den strabasiøse turen til toppen vi elsker kanskje kan være en siste gang. Vil vi ha krefter til å forsere den bratte ura enda en gang? Tanken streifer oss om at vi muligens ikke vil kunne nyte den storslåtte utsikten igjen og fornemmer et kort, vemodsfylt streif av en uviss sistegangsopplevelse.

Annonse
Annonse

Det koster å akseptere at kanskje aldri mer i livet kommer vi dit, til stedet som er utvalgt og vårt. Uvegerlig fastholder vi det dyrebare øyeblikket, sparer på inntrykkene så de blir en del av selvet, av bagasjen på reisen videre.

At menneskelige relasjoner ikke er evige tenker vi kanskje ikke på før vi innser at forgjengeligheten spiser også disse. Å tilbringe timer ved et medmenneskes sykeleie, reise gjennom livserfaringer og felles opplevelser er en del av mange menneskers lodd. Tung er tanken på at det kan være siste gang, men samtidig har vi en følelse av høytid når en av ens nærmeste er på vei ut av tiden. I samme øyeblikk en første og en siste gang.

Av: Ragnhild Tangen





Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse