Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Per Helge Pedersen, fast spaltist
Kronikk
03 november 2023 12:34
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Kristiansund Lufthavn Kvernberget ble åpnet av Kronprins Harald den 30. juni 1970. Det startet på mange måter en ny tidsregning for Kristiansund og Nordmøre. Flyplassen skapte en ny optimisme for denne del av landet. Det er ikke tvil om at flyplassen har skapt utvikling – og det vil den fortsatt gjøre.

Kvernberget Vekst som har vært en viktig støttespiller for flyplassen, feiret nylig sitt 20-årsjubileum på Comfort Hotell Fosna. I den forbindelse har jeg fått æren av å skrive en bok både om dette selskapet og om flyplassens historie. Denne boka kan kjøpes på Ark-butikkene i Kristiansund.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Lang kamp førte fram

Etter krigen gikk det en sjøflyrute til og fra Kristiansund. Dette flyet landet vanligvis på Bolgsvaet nær A/S Vikan som lå der Vestbase-utbyggingen startet. Passasjerene ble fraktet til og fra Piren. Dette flytilbudet var nok for de få. Men da flyplassen på Kvernberget ble tatt i bruk, ble flytilbudet viktig for alle.

Men det var litt av en kamp for å få bygget flyplassen. En egen flyplasskomite jobbet i 11 år for å få Kvernberget først i køen da det ble bestemt at det skulle bygges nye stamflyplasser i Norge i tillegg til dem som allerede var i drift.på 1960-tallet. Det var lenge stor usikkerhet om hvilket vedtak Stortinget ville gjøre. Lenge så det mørkt ut. En egen aksjonskomite i Kristiansund anmodet i sin tid alle kristiansundere til å flagge på halv stang da det så som mørkest ut. Et nasjonalt flyplassutvalg foreslo i 1964 at det skulle bygges to nye flyplasser i Møre og Romsdal i tillegg til flyplassen på Vigra – en sentrumsnært Kristiansund og den andre sentrumsnært Molde. I Stortinget ble Kristiansund (den 2. april 1968 ) prioritert som nummer en. Da gikk flaggene i Krfstiansund til værs.

Stein til Sterkoder

Veidekke fikk kontrakt på anleggsjobben. Flere bedrifter i Kristiansund og Nordmøre ble engasjert som underentreprenører. Både Mekvik og Betten Maskin sprengte og flyttet på enorme mengder stein. Noe av steinen ble kjørt til utfylling av Melkvikafjæra. Det førte til at Sterkoder kunne bygge en ny stor hall og en bedding. Dette igjen førte til opprettelsen av hundrevis av arbeidsplasser. Mange store båter ble bygget på denne beddingen. Dette kunne skje takket være en handlekraftig ordfører (Asbjørn Jordahl) og dyktige industribyggere som brødrene Kamsvåg. I dag hadde nok byråkrater motsatt seg en slik løsning. Men det var ikke så mange rådgivere i offentlig sektor den gangen.

Byggingen av flyplassen kostet 31 millioner kroner!

Stort flyprogam

Braathens som startet flygningene på Kvernberget satte opp mange flyturer hver dag. Først med Fokker Friendship (F27) og så Fokker Fellowship (F-28). Widereøe startet flygningene på Kvernberget i 1971.

Siden den gang har det skjedd mye i flybransjen. Braathens gikk inn i SAS.

Ellers fikk Molde sin egen flyplass – først som kommunal, men så ble også denne en del av det statlige flyplassnettet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Nå har SAS besluttet å stanse flygningene på Molde fra februar neste år. Norwegian har kjøpt opp Widerøe. Ellers har ulike flyselskap prøvd seg i Norge. Det var store forhåpninger til Flyr som satset på Kristiansund. Men det selskapet fikk en kort levetid.

Ellers har det vært en del chartertrafikk fra Kvernberget. Men skal man lykkes med å få flere tilbud, må folk bruke tilbudene. Dette gjelder også for alt som har med flyplassen å gjøre. Det er kun økt trafikk som. skaper trygghet for å beholde flyplassen.

Hovedservicebasen kom takket være flyplassen

Det at flyplassen ble åpnet i 1970, var også hovedårsaken til at Kristiansund fikk hovedservicebasen for oljevirksomheten nord for den 62. breddegraden. Dette åpnet også opp for opprettelsen av helikopterbasen. For flyselskapene som flyr til og fra Kvernberget, er oljearbeiderne blitt en meget viktig passasjergruppe.

Flyplassen har skapt mye utvikling for alt næringsliv på Nordmøre. Og slik vil det fortsatt være.

Boken jeg har skrevet er rikt illustrert med bilder. Mange av disse bildene har jeg fått fra folk som arbeider på flyplassen.

Rullebaneutvidelsen gjorde at flystripa ble utvidet til 2001 meter. Men i tillegg ble det brukt mye masse til utvidelse av hele flyplass-området. Det gjorde at Kvernberget kunne beholde stamflyplass-statusen. Viss ikke kunne det ha endt opp som en kortbaneflyplass.

Mange skal takkes

Mange fortjener en stor takk for den jobben som er gjort for å sikre at flyplassen ble bygget og at den har utviklet seg videre. Kvernberget Vekst har vært veldig viktig. Takk til Øivind Hoem som har vært styreleder fra starten – og takk til alle styremedlemmer og til dem som har jobbet i sekretariatet.

Under jubileumsmarkeringen kom det meget positive signaler både fra Avinor og fra flyselskapene SAS og Widerøe. Det skal satses stort fremover. Det fører kanskje til at man starte byggingen av nytt ekspedisjonsbygg tidligere enn det som i dag ligger i Avinors langstidsbudsjett.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse