Kristiansund Lufthavn Kvernberget ble åpnet av Kronprins Harald den 30. juni 1970. Det startet på mange måter en ny tidsregning for Kristiansund og Nordmøre. Flyplassen skapte en ny optimisme for denne del av landet. Det er ikke tvil om at flyplassen har skapt utvikling – og det vil den fortsatt gjøre.
Kvernberget Vekst som har vært en viktig støttespiller for flyplassen, feiret nylig sitt 20-årsjubileum på Comfort Hotell Fosna. I den forbindelse har jeg fått æren av å skrive en bok både om dette selskapet og om flyplassens historie. Denne boka kan kjøpes på Ark-butikkene i Kristiansund.
Lang kamp førte fram
Etter krigen gikk det en sjøflyrute til og fra Kristiansund. Dette flyet landet vanligvis på Bolgsvaet nær A/S Vikan som lå der Vestbase-utbyggingen startet. Passasjerene ble fraktet til og fra Piren. Dette flytilbudet var nok for de få. Men da flyplassen på Kvernberget ble tatt i bruk, ble flytilbudet viktig for alle.
Men det var litt av en kamp for å få bygget flyplassen. En egen flyplasskomite jobbet i 11 år for å få Kvernberget først i køen da det ble bestemt at det skulle bygges nye stamflyplasser i Norge i tillegg til dem som allerede var i drift.på 1960-tallet. Det var lenge stor usikkerhet om hvilket vedtak Stortinget ville gjøre. Lenge så det mørkt ut. En egen aksjonskomite i Kristiansund anmodet i sin tid alle kristiansundere til å flagge på halv stang da det så som mørkest ut. Et nasjonalt flyplassutvalg foreslo i 1964 at det skulle bygges to nye flyplasser i Møre og Romsdal i tillegg til flyplassen på Vigra – en sentrumsnært Kristiansund og den andre sentrumsnært Molde. I Stortinget ble Kristiansund (den 2. april 1968 ) prioritert som nummer en. Da gikk flaggene i Krfstiansund til værs.
Stein til Sterkoder
Veidekke fikk kontrakt på anleggsjobben. Flere bedrifter i Kristiansund og Nordmøre ble engasjert som underentreprenører. Både Mekvik og Betten Maskin sprengte og flyttet på enorme mengder stein. Noe av steinen ble kjørt til utfylling av Melkvikafjæra. Det førte til at Sterkoder kunne bygge en ny stor hall og en bedding. Dette igjen førte til opprettelsen av hundrevis av arbeidsplasser. Mange store båter ble bygget på denne beddingen. Dette kunne skje takket være en handlekraftig ordfører (Asbjørn Jordahl) og dyktige industribyggere som brødrene Kamsvåg. I dag hadde nok byråkrater motsatt seg en slik løsning. Men det var ikke så mange rådgivere i offentlig sektor den gangen.
Byggingen av flyplassen kostet 31 millioner kroner!
Stort flyprogam
Braathens som startet flygningene på Kvernberget satte opp mange flyturer hver dag. Først med Fokker Friendship (F27) og så Fokker Fellowship (F-28). Widereøe startet flygningene på Kvernberget i 1971.
Siden den gang har det skjedd mye i flybransjen. Braathens gikk inn i SAS.
Ellers fikk Molde sin egen flyplass – først som kommunal, men så ble også denne en del av det statlige flyplassnettet.
Nå har SAS besluttet å stanse flygningene på Molde fra februar neste år. Norwegian har kjøpt opp Widerøe. Ellers har ulike flyselskap prøvd seg i Norge. Det var store forhåpninger til Flyr som satset på Kristiansund. Men det selskapet fikk en kort levetid.
Ellers har det vært en del chartertrafikk fra Kvernberget. Men skal man lykkes med å få flere tilbud, må folk bruke tilbudene. Dette gjelder også for alt som har med flyplassen å gjøre. Det er kun økt trafikk som. skaper trygghet for å beholde flyplassen.
Hovedservicebasen kom takket være flyplassen
Det at flyplassen ble åpnet i 1970, var også hovedårsaken til at Kristiansund fikk hovedservicebasen for oljevirksomheten nord for den 62. breddegraden. Dette åpnet også opp for opprettelsen av helikopterbasen. For flyselskapene som flyr til og fra Kvernberget, er oljearbeiderne blitt en meget viktig passasjergruppe.
Flyplassen har skapt mye utvikling for alt næringsliv på Nordmøre. Og slik vil det fortsatt være.
Boken jeg har skrevet er rikt illustrert med bilder. Mange av disse bildene har jeg fått fra folk som arbeider på flyplassen.
Rullebaneutvidelsen gjorde at flystripa ble utvidet til 2001 meter. Men i tillegg ble det brukt mye masse til utvidelse av hele flyplass-området. Det gjorde at Kvernberget kunne beholde stamflyplass-statusen. Viss ikke kunne det ha endt opp som en kortbaneflyplass.
Mange skal takkes
Mange fortjener en stor takk for den jobben som er gjort for å sikre at flyplassen ble bygget og at den har utviklet seg videre. Kvernberget Vekst har vært veldig viktig. Takk til Øivind Hoem som har vært styreleder fra starten – og takk til alle styremedlemmer og til dem som har jobbet i sekretariatet.
Under jubileumsmarkeringen kom det meget positive signaler både fra Avinor og fra flyselskapene SAS og Widerøe. Det skal satses stort fremover. Det fører kanskje til at man starte byggingen av nytt ekspedisjonsbygg tidligere enn det som i dag ligger i Avinors langstidsbudsjett.