Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Per Helge Pedersen
Kronikk
23 juni 2019 09:06
Del på Facebook
Per Helge Pedersen, fast skribent
Per Helge Pedersen, fast skribent
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Helt siden jeg begynte som ung journalist på slutten av 1960-årene har jeg dekket næringslivet. Først på Nordmøre og siden i hele Norge som redaktør i fiskerinæringen og i byggenæringen.  Takk og pris har noen ildsjeler gjort sitt for å ta vare på historien. På Nordmøre har vi mange som har bidratt til det. Nå har jeg overtatt som leder i foreningen Næringshistorie Nordmøre som er en direkte fortsettelse av Stiftelsen Maritim Historie Nordmøre som har gitt ut flere bøker. 

Ny bok om Storvik

Nå i høst kommer foreningen med bok nummer to om Storvik mek. Verksted hvor vi spesielt tar for oss alle de hundre nybyggene som er bygget ved Storvik. Vi følger historien til alle båtene – mange av dem er fortsatt i drift på all verdens hav. I denne boken tar vi også med alt annet Storvik drev på med og det er ikke lite. Drømmen er at vi skal følge opp med bøker om alle båtene som er bygget også ved Sterkoder og ved de andre verftene på Nordmøre. Flere i min nærmeste familie har vært med på å bygge båter. Selvsagt må Kristiansund ta vare på skipsbyggingshistorien, på fiskerihistorien og all annen næringshistorie. Den kan vi samle i Vågen hvor eventyret startet. Kristiansund mangler et bymuseum. Og I Øvervågen ligger tomta klar – og den må ikke brukes til tull og tøys.

Vi har mange gode historier

Men vi har også en drøm om å lage historien om mange av de andre bedriftene på Nordmøre som har skapt historie. Og vi vil selvsagt se på all annen næringshistorie om det gjelder produksjon handel eller annen virksomhet. Vi har en rik historie.

Vi vil nå innlede et tett og godt samarbeid med alle kommunene på Nordmøre for å dokumentere historien. Vi er interessert i gode tips, gode historier og gode bilder. Er det noen bedrifter som gjerne vil at vi skal skrive en egen bok – så ta kontakt.

En fantastisk historie

Jeg har skrevet bøker om bedrifter i hele Norge i tillegg til at jeg har skrevet flere bøker om byggenæringen spesielt. Jeg var redaktør i fagtidsskriftet Byggeindustrien i en liten mannsalder. Jeg har også jobbet i fiskerinæringen som redaktør i Fiskaren. Og jeg jobbet i Tidens Krav i en eventyrlig periode på Nordmøre fra slutten av 1960-årene og frem til 1980.

Jeg opplevde sildetida i Kristiansund. Det var litt av en historie. Jeg opplevde også filtetindustrien i Kristiansund og fiskerinæringen ellers på Nordmøre. Det var også litt av en historie. Og jeg er en av dem som har jobbet på klippfiskbergan som «barnearbeider». Og jeg opplevde landbruk og skogbruk på familiegården på Straumsneset.

Jeg har fulgt oppdrettsnæringen fra starten. Min far var med på å starte et fiskeoppdrettsanlegg i Gløsvågen i Kristiansund. Det gikk rett vest. Jeg har selv vært med på utviklingen av lukkede fiskeoppdrettsanlegg i betong.  Vi har bygd en prototype på Averøya som er utprøvd på Smøla. Selvsagt vil dette bli en del av fremtiden.

Mange legendariske ledere

Jeg har truffet mange legendariske bedriftsledere på Nordmøre. Jeg har lært mye av dem. Dette er kunnskap og holdninger vil ønsker å formidle gjennom foreningen.

Jeg er opptatt av by og land – hand i hand. Dette ligger i bunnen for alt denne foreningen skal jobbe for.

Jeg er opptatt av at Nordmøre har vært innovativt og fremtidsskapende. Men skal vi lykkes i fremtiden må vi kjenne historien. Den skal vi bidra til å fortelle.

Jeg håper at mange vil bli medlemmer i foreningen – det gjelder både private medlemmer og bedriftsmedlemmer. Vi håper mange vil kjøpe de bøkene som er laget og den nye boken vi nå snart skal presentere. Alle nye medlemmer vil få en gratis bok fra vårt lager.

Vi er opptatt av å ta vare på Nordmøres historie. Den skal vi være stolte av. Vi har en ballast vi kan ta med inn i fremtiden.

Gå inn på siden www.naeringshistorie.no. Denne siden er utviklet i samarbeid med Nettstudio AS.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse