Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
06 april 2020 15:29
Del på Facebook
Hurtigrutens nye ekspedisjonsskip MS Roald Amundsen må utsette sine turer i Alaska som følge av koronakrisen. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Hurtigrutens nye ekspedisjonsskip MS Roald Amundsen må utsette sine turer i Alaska som følge av koronakrisen. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hurtigruten forlenger sin midlertidige driftsstans i seks nye uker som følge av koronakrisen.

– Reiselivsnæringen i Norge er tilnærmet død. Nye bestillinger for 2021 og 2022 har stoppet helt opp, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.

Han viser både til Hurtigruten og selskaper de samarbeider med.

– Inntektene er revet bort, sier han.

Selskapet har redusert virksomheten til et minimum, noe som forlenges til i mai. Hurtigruten har permittert nær 3.000 ansatte.

I rutetrafikken mellom Bergen og Kirkenes blir ni av elleve skip ute av drift til i alle fall 20. mai, ekspedisjonscruisene stanser virksomheten til og med 12. mai, mens oppstarten av sesongen i Alaska utsettes til juli.

Hurtigruten fortsetter lokaltrafikk i en spesialtilpasset rute mellom Bodø og Kirkenes for å ivareta viktig gods- og persontrafikk mellom havner i Nord-Norge, noe som skjer i samråd med Samferdselsdepartementet.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 30 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøEg tar det for gitt at du har lest Klimautvalet sine 9 siderrs rapport om samferdsel. Der står det i ...
Geir Ole Sætremyr 37 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøJa det er Stortinget sitt privilegium å sette inn tiltak slik at Noreg når sine klimamål. Og det er ikkje ...
Terje Sundsbø 57 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Hans-Peter KaaresenSamferdsel prioriteres først av alt hos fylkespolitikerne – gratis ferge før skoler. Uten Møreaksen må fylket fortsatt drifte 2 ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrMiljøvennlig mobilitet betyr tilrettelegging for elbiler i distriktene – hvor offentlige transportmidler aldri kan bli et tilfredsstillende alternativ, verken økonomisk ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDet er Stortinget sitt privilegium å prioritere, herunder også hvordan de vil forsøke å nå klimamål. Slik som å redusere ...
Hans-Peter Kaaresen 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse