Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
23 april 2020 10:52
Del på Facebook
Johan Sverdrup-feltet i Nordsjøen. Foto: Carina Johansen / NTB scanpix
Johan Sverdrup-feltet i Nordsjøen. Foto: Carina Johansen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I et felles opprop advarer ordførerne i 33 kommuner om full stans i nye oljeprosjekter. De krever umiddelbare tiltak fra regjeringen for å sikre arbeidsplasser.

– Vi ber om at regjeringen umiddelbart setter inn tiltak som vil avhjelpe den dramatiske situasjonen for Norges viktigste næring, heter det i oppropet, som er signert av ordførerne i blant annet Stavanger, Bergen, Bodø, Ålesund, Sandnes, Haugesund, Trondheim og Kristiansand.

Brevet er sendt til statsminister Erna Solberg (H), olje- og energiminister Tina Bru (H), finansminister Jan Tore Sanner (H), finanskomiteen på Stortinget og partilederne.

– Flere norske kommuner rammes i dag av en dobbel krise, både covid-19-pandemien og den globale oljekrisen. De fleste opplever allerede stor arbeidsledighet, men for kommuner som har et næringsliv med vesentlig olje- og gassrelatert virksomhet, er situasjonen enda mer alvorlig, skriver ordførerne.

– Bør endres snarest

De mener at tiltaket som vil ha størst betydning for å sikre arbeidsplasser innen olje- og gassnæringen, er å forskuttere selskapenes skattefradrag.

– For å stimulere olje- og gassbransjen som er i en dyp krise på grunn av lav oljepris og koronakrisen for øvrig, bør Stortinget snarest endre skattereglementet og innføre avskrivninger samme år som investeringen foretas. Næringen trenger stabilitet i aktivitetsnivået, og ikke minst sikre fagkompetansen, arbeidsplassene og rekrutteringen, sier Stavanger-ordfører Kari Nessa Nordtun (Ap), som har gått i bresjen for initiativet.

Ordførerne mener at skatteendringene vil gjøre flere investeringer lønnsomme, noe som igjen kan bidra til å holde ansatte i arbeid i leverandørindustrien.

«For eksempel vet vi at Aker BP vil kunne iverksette et prosjekt dersom en får gjennomslag for disse endringene. Det er estimert at utbyggingen av prosjektet vil generere 3.000 årsverk», heter det.

– Vil gi økt likviditet

I tillegg vises det til at Equinor har 20 større prosjekter i Norge som kan startes innen utgangen av 2022.

– Dette er et målrettet forslag som umiddelbart vil få effekt fordi det vil gi selskapene økt likviditet og forbedret prosjektøkonomi som bidrar til å opprettholde aktiviteten på norsk sokkel. Det vil skape aktivitet i leverandørindustrien som vil bidra til å sikre arbeidsplasser i kommuner over hele landet, skriver ordførerne.

Her er den fullstendige listen over kommunene som har signert oppropet: Alstahaug, Alver, Asker, Aukra, Aure, Austrheim, Bergen, Bodø, Eigersund, Gjesdal, Hammerfest, Harstad, Haugesund, Herøy (Nordland), Kongsberg, Kristiansand, Kristiansund, Lindesnes, Porsgrunn, Rana, Randaberg, Sandnes, Sola, Stavanger, Stjørdal, Stord, Sør-Varanger, Trondheim, Tysvær, Ulstein, Verdal, Øygarden, Ålesund.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse