Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
18 mai 2020 20:33
Del på Facebook
Lufttransport sine små ambulansefly ved flyplassen i Tromsø. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
Lufttransport sine små ambulansefly ved flyplassen i Tromsø. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Luftambulansetjenesten og Lufttransport inngår forlik etter den manglende beredskapen mellom mars og juni 2018.

Partene er enige om at flere utenforliggende forhold var årsaken og har inngått forlik om avkorting i vederlag og erstatning begrunnet i manglende beredskap, opplyser Luftambulansetjenesten.

– Avtalen utgjør endelig oppgjør for alle økonomiske krav partene mener å ha mot hverandre i og utenfor kontrakt. Dette omfatter krav i tilknytning til avtalen om ambulanseflytjenester som inngått 4. desember 2007 og anbudskonkurransen om kjøp av ambulanseflytjenester som utlyst 15. november 2016, heter det.

Mellom mars og juni 2018 var ambulansefly ved flere anledninger ute av beredskap grunnet pilotmangel.

Det skjedde etter at det britiskeide selskapet Babcock året før vant en anbudskonkurranse om luftambulansetjenesten i Norge og dermed tok over som operatør for Lufttransport.

Dette førte til usikkerhet blant flere av pilotene for om de kunne fortsette i jobben, og flere av dem sluttet. For å bøte på problemene ble det satt inn flere ekstraordinære tiltak, deriblant helikoptre fra Forsvaret.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse