Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
19 juni 2020 11:52
Del på Facebook
En 70 meter lang vinge på vei opp til Guleslettene vindpark like ved Florø på Vestlandet. Foto: Tore Meek / NTB scanpix
En 70 meter lang vinge på vei opp til Guleslettene vindpark like ved Florø på Vestlandet. Foto: Tore Meek / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

NHO advarer mot SVs forslag om stans av gitte vindkraftkonsesjoner og sier tilbaketrekning av konsesjoner kan sende et dårlig signal til investorer.

Et flertall på Stortinget sa torsdag ja til SVs ønske om hastebehandling av partiets to forslag om rask gjennomgang av gitte vindkraftkonsesjoner og stans av utbygging der konsesjon kan være gitt på feil grunnlag.

NHO frykter at dersom forslaget fra SV blir vedtatt, så vil det kunne utfordre Norge som vertsnasjon.

– Når konsesjonen er gitt, så er det opp til de som har fått den, å utføre den. Dersom det nå opprettholdes et inntrykk at man kan reversere og stanse dette, så er det et ekstremt dårlig signal til investorer – både i Norge og i utlandet, sier NHO-sjef Ole Erik Almlid til NTB.

Almlid påpeker at det aller viktigste i næringslivet er forutsigbare rammer med lover og regler.

– Om man gjør en investering, så gjør man ofte den med et perspektiv på mange år. Da er man nødt til å ha forutsigbarhet. I en tid hvor arbeidsledigheten nå er høy, må vi skape jobber og ikke sette fremtidige jobber i fare, sier han.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse