Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
03 juli 2020 09:45
Del på Facebook
Sjøfartsdirektoratet ønsker å innføre et eget hurtigbåtsertifikat for båter som kan kjøre raskere enn 50 knop, og for vannscootere som kjører raskere enn 40 knop.Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Sjøfartsdirektoratet ønsker å innføre et eget hurtigbåtsertifikat for båter som kan kjøre raskere enn 50 knop, og for vannscootere som kjører raskere enn 40 knop.Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sjøfartsdirektoratet foreslår at alle førere av hurtiggående båter og vannscootere må ha et eget sertifikat. Direktoratet vil også ha 18 års aldersgrense.

I utredningen Sjøfartsdirektoratet har utarbeidet for Næringsdepartementet blir det anbefalt et eget sertifikat for førere av båter som kan kjøre raskere enn 50 knop, skriver Dagens Næringsliv.

For vannscootere anbefales en grense på 40 knop, noe som i praksis betyr at alle som vil kjøre vannscooter må ha et slikt sertifikat.

Direktoratet ønsker også 18 års aldersgrense for dem som skal få et slikt sertifikat.

– Visjonen er jo at det ikke skal skje ulykker med dødsfall eller hardt skadde, og da tror vi et høyhastighetssertifikat er en god idé, sier næringsminister Iselin Nybø (V).

Forslaget skal nå ut på høring og innføringen av et slikt sertifikat kan tidligst skje til neste år.

Så langt i år er 12 mennesker omkommet i fritidsbåtulykker og tallet er økende etter flere år med nedgang.

I dag er reglene at alle født før 1. januar 1980 ikke trenger båtførerbevis. De kan dermed føre båter opp til 15 meter (rundt 50 fot) uansett fart. De som er født etter denne datoen må ha et slikt bevis og være over 16 år dersom de skal føre båter på over åtte meter eller som har en motor på over 25 hestekrefter.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse