Annonse
NTB
Artikkel
NTB
03 juli 2020 09:45
Del på Facebook
Sjøfartsdirektoratet ønsker å innføre et eget hurtigbåtsertifikat for båter som kan kjøre raskere enn 50 knop, og for vannscootere som kjører raskere enn 40 knop.Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Sjøfartsdirektoratet ønsker å innføre et eget hurtigbåtsertifikat for båter som kan kjøre raskere enn 50 knop, og for vannscootere som kjører raskere enn 40 knop.Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sjøfartsdirektoratet foreslår at alle førere av hurtiggående båter og vannscootere må ha et eget sertifikat. Direktoratet vil også ha 18 års aldersgrense.

I utredningen Sjøfartsdirektoratet har utarbeidet for Næringsdepartementet blir det anbefalt et eget sertifikat for førere av båter som kan kjøre raskere enn 50 knop, skriver Dagens Næringsliv.

For vannscootere anbefales en grense på 40 knop, noe som i praksis betyr at alle som vil kjøre vannscooter må ha et slikt sertifikat.

Direktoratet ønsker også 18 års aldersgrense for dem som skal få et slikt sertifikat.

– Visjonen er jo at det ikke skal skje ulykker med dødsfall eller hardt skadde, og da tror vi et høyhastighetssertifikat er en god idé, sier næringsminister Iselin Nybø (V).

Forslaget skal nå ut på høring og innføringen av et slikt sertifikat kan tidligst skje til neste år.

Så langt i år er 12 mennesker omkommet i fritidsbåtulykker og tallet er økende etter flere år med nedgang.

I dag er reglene at alle født før 1. januar 1980 ikke trenger båtførerbevis. De kan dermed føre båter opp til 15 meter (rundt 50 fot) uansett fart. De som er født etter denne datoen må ha et slikt bevis og være over 16 år dersom de skal føre båter på over åtte meter eller som har en motor på over 25 hestekrefter.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrSom jeg allerede har påpekt, KS2-rapporten angir alle kostnadsøkninger som bompengefinansiering. Dette vil de fleste mene ikke er rimelig. KS2-analysen skal ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse