Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
17 juli 2020 09:30
Del på Facebook
Aker Solutions og Kværner slår seg sammen for å og skal fortsette som et leverandørselskap innen olje, gass og energi. Avbildet er Akerkvartalet hvor både Aker Solutions og Kværner holder til. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Aker Solutions og Kværner slår seg sammen for å og skal fortsette som et leverandørselskap innen olje, gass og energi. Avbildet er Akerkvartalet hvor både Aker Solutions og Kværner holder til. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kværner ASA og Aker Solutions ASA har blitt enige om å fusjonere. Driftsdirektør Kjetel Digre i Aker BP blir konsernsjef i det nye selskapet.

– Ved å kombinere de to selskapene og deres ressurser, vil vi være i stand til å levere et mer komplett tilbud til energibransjen globalt, sier styreleder Leif-Arne Langøy i Kværner i en pressemelding.

Det fusjonerte selskapet skal fortsette som leverandørselskap innen olje, gass og energi.

Ifølge pressemeldingen vil det sammenslåtte selskapet ha rundt 15.000 ansatte, hvor 8.000 av dem er i Norge. I 2019 hadde selskapene en samlet inntekt på 38 milliarder norske kroner.

Vil styrke selskapene

Næringsminister Iselin Nybø (V) sier hun støtter sammenslåingen, og at staten ønsker en best mulig utvikling for både Aker Solutions og Kværner.

– En sammenslåing virker forretningsmessig fornuftig og vil skape verdier både for staten som eier og de andre aksjonæren, sier Nybø.

Staten eier altså 30 prosent av Aker Kværner Holding AS, som igjen eier rundt 40 prosent av aksjene i Aker Solutions, Kværner og Akastor. Staten og Aker ASA er blitt enige om å avvikle Aker Kværner Holding, som vil føre til at de blir direkte eiere i det nye fusjonerte selskapet.

Nybø sier hovedkontoret til det nye selskapet skal ligge i Norge.

– Må holdes i Norge

– Når Aker Kværner Holding foreslås avviklet og hovedkontor i Norge bare garanteres til 2022, er det grunn til å frykte for utflytting av et av våre viktigste industriselskaper, sier Ap-leder Jonas Gahr Støre.

Det er Arbeiderpartiet imot, sier Støre, som mener staten må sørge for at selskapet blir i Norge.

– Arbeiderpartiet forventer at regjeringen opprettholder det statlige medeierskapet og sikrer at hovedkontor og teknologiutvikling ikke flyttes.

Sterkt kvartal for Kværner

Kværner ASA hadde i andre kvartal i år en omsetning på 1,5 milliarder kroner og fikk et driftsresultat på 175 millioner kroner før skatt. Det er 43 millioner kroner mer enn ved samme periode i fjor.

Konsernsjef i Kverner, Karl-Petter Løken, har vært optimistisk til innføringen av midlertidige endringer i oljebransjens skattesystem og ser lyst på fremtiden.

– Det forventes at flere prosjekter som er basert på insentivordningen, vil bli tildelt i løpet av de neste tre årene, sa konsernsjefen da kvartalsresultatet ble presentert den 9. juli.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse