Annonse
NTB
Artikkel
NTB
31 juli 2020 10:41
Del på Facebook
El-sparkesykler er blitt et velkjent syn i Oslos gater, det merker Oslo skadelegevakt godt. Foto: Annika Byrde / NTB scanpix
El-sparkesykler er blitt et velkjent syn i Oslos gater, det merker Oslo skadelegevakt godt. Foto: Annika Byrde / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Oslo legevakt er bekymret over stadig flere elsparkesykkel-skader, og ber aktørene sperre for bruk på natta. Det vil ikke en av de største utleierne.

Mer enn halvparten av dem som skader seg på elsparkesykkel i hovedstaden, gjør det mellom klokka 22 og 07, opplyser skadelegevakta til NTB. I juli var det tolv personer som ble alvorlig skadd i elsparkesykkel-ulykker i Oslo – ti av dem var påvirket av alkohol.

– Oslo skadelegevakt vil anbefale å stenge for bruk av elsparkesykler på natten. Vi håper de ansvarlige handler raskt, sier overlege Henrik Siverts på Oslo Skadelegevakt.

Mye brukt alternativ

Aktøren Tier, en av flere som leier ut elsparkesykler i Oslo, vil imidlertid ikke gjøre som legevakta foreslår. Daglig leder Lars Christian Grødem-Olsen viser til at flere kunder bruker syklene på vei hjem fra jobb når annen transport er begrenset.

– Det er for brukere som disse at vi holder nattåpent, sier han til NTB.

Grødem-Olsen viser til leievilkårene, der brukerne må bekrefte at de ikke er beruset.

– Vi forstår at legevakten er bekymret for denne utfordringen. Trygghet er vår førsteprioritet, og loven er krystallklar når det kommer til å kjøre elsparkesykkel og sykkel når man er beruset: Dette er ikke lovlig.

– Hvis brukeren ikke respekterer dette, er det en politisak, legger han til.

Bymiljøetaten: Vi kan ikke gjøre noe

Totalt ble det behandlet 194 personer for skader knyttet til elsparkesykkel i Oslo i juli, en økning fra 155 i samme måned i fjor. Økningen fra juni i år er på 15.

– De alkoholpåvirkede skader seg mer alvorlig enn de som er edru. Eksempler på alvorlige skader er brudd i armer og bein, bruddskader i ansiktet som krever operasjon, og blødninger inne i hodet, sier overlege Henrik Siverts på Oslo Skadelegevakt.

Halvparten av dem som skader seg er mellom 23 og 33 år, og antallet skader er høyest på solfylte, varme kvelder og netter.

Bymiljøetaten i Oslo kommune opplyser til NTB at de ikke har hjemmel til å regulere bruken av sparkesyklene, inkludert bruk nattetid, og viser til Oslo-politiet.

Siverts påpeker at selv om det er færre som bruker sparkesyklene på natta, er det flere som skader seg enn på dagtid.

– Skadene vil for mange føre til betydelige helsemessige konsekvenser, og for noen livslange plager, sier Siverts.

Nesten alle på natta alkoholpåvirket

Alkoholbruken spiller en rolle både i hvor mange som skader seg, og hvordan de gjør det. Blant de skadde som hadde drukket alkohol, pådro 11 prosent seg alvorlige skader. Blant de edrue var tallet bare 3 prosent.

Nesten alle som skadd seg på nattetid i juli var påvirket av alkohol, ifølge Siverts.

El-sparkesyklene i Oslo blir flittig brukt både på dag- og nattetid, men er kontroversielle av flere grunner. I tillegg til skadene brukerne pådrar seg, har blant andre Blindeforbundet bedt om regulering etter at blinde er blitt påkjørt og sliter med å ta seg fram i gater fylt av parkerte sparkesykler.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøHan nevner Tautratunellen og minner på at det kan ta tid. Derfor bør Reknes reserveres. Det ha Molde skusla bort. 
Terje Sundsbø 12 timer siden Demokratiets veivalg
Terje Sundsbø 12 timer siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrJeg leste oppslaget fra 2009, før Fergefri E39 ble lansert. Reknes er for lengst ute av bildet. Den som ikke ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøFrå folk på utgåande kontrakt.Bru over Julsundet hastar ikkje, men veg mellom Julbøen og Fuglset hastar.  Kaffeslabberas i formannskapssalen.https://midsundingen.no/nyhende/vi-gir-oss-ikkje-for-moreaksen-er-bygd/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR05-c6vIQLvzJlQXnbLG648T_Ym15RpaisIh90MTlkunDSZBjsEXM3HTKY_aem_XCC4VdLAnflK00jIx7a3lg
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøI oppslaget frå 2009 står det å lese:""Seksjonssjef for trafikksikkerhet og vegforvaltning i Statens vegvesen i Nordmøre og Romsdal, Kjetill ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøJa, og SVV ville reservere Reknes til formålet.Leste du oppslaget i nrk?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse