Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
04 august 2020 07:52
Del på Facebook
Cruiseskip i Ålesund våren 2015. Arkivfoto: Halvard Alvik / NTB scanpix
Cruiseskip i Ålesund våren 2015. Arkivfoto: Halvard Alvik / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter smitteutbruddet på ekspedisjonsskipet Roald Amundsen tar sjørettsekspert Erik Røsegg til orde for å stramme inn koronakravene på cruiseskip.

Professoren ved juridisk fakultet på Universitetet i Oslo sier til NRK at han mener at det blant annet det ikke er kontroll på mannskap som ikke mønstrer på i Norge eller på passasjerene som har vært om bord i et cruiseskip.

– Det er en viss kontroll på smitte hos mannskap, men den er nokså avslappet i forbindelse med mannskapsbytte. Når det gjelder passasjerer, kan de gå i land uten karantene, sier han og sammenligner reiser med cruiseskip med å reise til et «rødt land».

Fungerende direktør Lars Alvestad i Sjøfartsdirektoratet, som har utarbeidet retningslinjer for mannskapsbytte på cruise, sier til kanalen at å drive med cruisetrafikk nå medfører mulig risiko som kan gå utover normal drift.

– Derfor skal rederiet og fartøyet ha gjennomført risikovurderinger som utgangspunkt for blant annet beredskapsplan, sier han.

Cruiseskipene er ellers underlagt covid-19-forskriften og Folkehelseinstituttets veileder for kystcruise.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse