Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
05 august 2020 10:03
Del på Facebook
Ekspedisjonsskipet Roald Amundsen fra Hurtigruten ligger ved kai i Tromsø. Arkivfoto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB canpix
Ekspedisjonsskipet Roald Amundsen fra Hurtigruten ligger ved kai i Tromsø. Arkivfoto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB canpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En skipslege som var med den første seilasen med Roald Amundsen mellom 17. og 24. juli, sier han fortalte Hurtigruten om FHIs råd om å varsle passasjerene.

– Jeg varslet Hurtigruten om rådet fra FHI og mente at det var helt riktig å gi beskjed til passasjerene på onsdagen, sier skipslege Karl-Børre Andersen til VG.

Det store spørsmålet han sitter igjen med, er hvorfor kommunikasjonen ut til passasjerene stoppet opp, sier han.

På Hurtigruten-skipet var det to leger om bord – en norsk og en filippinsk, som har hatt mest kontakt med det filippinske mannskapet. Og de to legene hadde daglig kontakt, ifølge Andersen, som videre forteller om strenge smitteverntiltak om bord i skipet.

DNV er engasjert av Hurtigruten for å granske hendelsen nærmere, og kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege sier det er vanskelig å kommentere saken før selskapet har konkludert.

– Vi har satt i gang en ekstern gransking av hele hendelsesforløpet og skal komme til bunns i alt som har skjedd. Vi kan ikke kommentere denne type informasjon som kan bli sentral i den pågående granskingen, sier han til avisa.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse