Posten hadde et resultat før skatt på 326 millioner kroner i andre kvartal, opp fra 279 millioner kroner i samme periode i fjor.
Konsernets omsetning i andre kvartal var 5. 830 millioner kroner, en nedgang på 1,7 prosent sammenlignet med andre kvartal i 2019.
Driftsresultatet i andre kvartal endte på 284 millioner kroner, en forbedring på 45 millioner kroner sammenlignet med samme periode i 2019.
– Det har vært en kraftig vekst i pakker fra netthandel og hjemlevering, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge
På andre områder som varetransport til bedriftsmarkedet bremset aktiviteten kraftig opp da samfunnet ble stengt ned, men i løpet av andre kvartal har aktiviteten gradvis tatt seg opp igjen.
– Nedgangen i postvolumene ble forsterket av pandemien. Det er gledelig å se at vi legger bak oss et første halvår hvor vi både har volumvekst og resultatfremgang på viktige områder knyttet til netthandel og logistikk, sier Wille.
Deler av resultatforbedringen skyldtes tilbakeføring av avsetning til omstilling fra 2019 som følge av flere frivillige løsninger enn først anslått.
Adressert post har hittil i år gått ned med 16 prosent og uadressert post har falt med hele 30 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Mye skyldes overgangen til postombæring annenhver dag fra 7. juli i år.
Også netthandelen har økt kraftig hittil i år, med rekordhøye 38 prosent i volum.
(©NTB)