Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
01 september 2020 19:28
Del på Facebook
Fylkesutvalget er bekymret for den maritime næringen, som er hardt rammet av oljeprisfall og koronapandemi (foto: Møre og Romsdal fylkeskommune)
Fylkesutvalget er bekymret for den maritime næringen, som er hardt rammet av oljeprisfall og koronapandemi (foto: Møre og Romsdal fylkeskommune)
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fylkesutvalget kom med felles uttale om situasjonen i den maritime næringen og gav innspill til statsbudsjettet 2021.

Utvalget vedtok denne uttalen 31. august:

  1. Møre og Romsdal fylkeskommune er bekymret for den maritime næringen, som er hardt rammet av oljeprisfall og koronapandemi og vil mangle oppdrag de neste årene. Næringen har investert svært mye i kompetanse og omstilling av virksomhetene sine, noe som vil være avgjørende når det grønne skiftet skal videreføres. Om denne kompetansen ikke skal gå tapt, så haster det med kraftfulle, målrettede tiltak.
  2. Næringen, representert ved GCE Blue Maritime, har foreslått en grønn omstillingpakke på 2,5 milliarder kroner i året de neste 4 årene. Møre og Romsdal fylkeskommune støtter dette forslaget, og mener det er en god investering som vil medvirke til å beholde større deler av maritim industri i Norge. Det vil også medvirke til at vi kan nå utsleppsmåla innen 2030, i samsvar med regjeringen sin handlingsplan for grønn skipsfart. Møre og Romsdal fylkeskommune støtter også en midlertidig utvidelse av GIEK-ordninga.
  3. Det må stilles krav til grønn framdrift for skip i Norge. Men kontrahering av nye skip tar lang tid og en risikerer at store deler av næringen går tapt. Den grønne omstillingpakken bør derfor inneholdt tilskudds- og låneordninger for klimavennlig ombygging av eksisterende skip i norsk økonomisk sone. Dette kan være elektrifisering eller installasjon av hybride og andre løsninger, for å redusere utslipp og understøtte en bærekraftig utvikling av skipsfarten. Regjeringen må også øke innsatsen for å benytte hydrogen som energibærer på sjø, og få opp verdikjeder basert på blå og grønn hydrogen.
  4. Regjeringen må sette fylkeskommunene i stand til å fortsette utskiftingen av ferger og hurtigbåter til miljø- og klimavennlege alternativ, med tilstrekkelige fergetilskudd og målrettede tiltak for grønn omstilling.
  5. Det er i dag en betydelig overkapasitet innenfor blant annet offshore supply-skip på norsk sokkel. Det bør etableres en vrakpantordning for å ta ut de minste miljøvennlige skipene, både for å få en bedre balanse i markedet og for å hindre at de blir gående med forurensende teknologi i andre farvann. Det bør sikres at disse skipet kan kondemneres og resirkuleres ved norske verft.
  6. Møre og Romsdal fylkeskommune vil oppfordre til at gryteklare prosjekt innenfor offentlig eiet skip blir effektuert så snart råd er, og bygges ved norske verft. Det må også legges trykk på videreutvikling av fremdriftssystem gjennom offentlig støtte til FoU, investeringer i ny teknologi, og oppbygging av en god logistikk for klimavennlige energibærere langs norskekysten. Møre og Romsdal fylkeskommune peker spesielt på fem nye mineryddere (Vanguard-konseptet) og to forskningsskip til Havforskningsinstituttet. Begge er ønsket og gryteklare prosjekt som kun trenger oppstartfinansiering
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse