Fylkesutvalget kom med felles uttale om situasjonen i den maritime næringen og gav innspill til statsbudsjettet 2021.
Utvalget vedtok denne uttalen 31. august:
- Møre og Romsdal fylkeskommune er bekymret for den maritime næringen, som er hardt rammet av oljeprisfall og koronapandemi og vil mangle oppdrag de neste årene. Næringen har investert svært mye i kompetanse og omstilling av virksomhetene sine, noe som vil være avgjørende når det grønne skiftet skal videreføres. Om denne kompetansen ikke skal gå tapt, så haster det med kraftfulle, målrettede tiltak.
- Næringen, representert ved GCE Blue Maritime, har foreslått en grønn omstillingpakke på 2,5 milliarder kroner i året de neste 4 årene. Møre og Romsdal fylkeskommune støtter dette forslaget, og mener det er en god investering som vil medvirke til å beholde større deler av maritim industri i Norge. Det vil også medvirke til at vi kan nå utsleppsmåla innen 2030, i samsvar med regjeringen sin handlingsplan for grønn skipsfart. Møre og Romsdal fylkeskommune støtter også en midlertidig utvidelse av GIEK-ordninga.
- Det må stilles krav til grønn framdrift for skip i Norge. Men kontrahering av nye skip tar lang tid og en risikerer at store deler av næringen går tapt. Den grønne omstillingpakken bør derfor inneholdt tilskudds- og låneordninger for klimavennlig ombygging av eksisterende skip i norsk økonomisk sone. Dette kan være elektrifisering eller installasjon av hybride og andre løsninger, for å redusere utslipp og understøtte en bærekraftig utvikling av skipsfarten. Regjeringen må også øke innsatsen for å benytte hydrogen som energibærer på sjø, og få opp verdikjeder basert på blå og grønn hydrogen.
- Regjeringen må sette fylkeskommunene i stand til å fortsette utskiftingen av ferger og hurtigbåter til miljø- og klimavennlege alternativ, med tilstrekkelige fergetilskudd og målrettede tiltak for grønn omstilling.
- Det er i dag en betydelig overkapasitet innenfor blant annet offshore supply-skip på norsk sokkel. Det bør etableres en vrakpantordning for å ta ut de minste miljøvennlige skipene, både for å få en bedre balanse i markedet og for å hindre at de blir gående med forurensende teknologi i andre farvann. Det bør sikres at disse skipet kan kondemneres og resirkuleres ved norske verft.
- Møre og Romsdal fylkeskommune vil oppfordre til at gryteklare prosjekt innenfor offentlig eiet skip blir effektuert så snart råd er, og bygges ved norske verft. Det må også legges trykk på videreutvikling av fremdriftssystem gjennom offentlig støtte til FoU, investeringer i ny teknologi, og oppbygging av en god logistikk for klimavennlige energibærere langs norskekysten. Møre og Romsdal fylkeskommune peker spesielt på fem nye mineryddere (Vanguard-konseptet) og to forskningsskip til Havforskningsinstituttet. Begge er ønsket og gryteklare prosjekt som kun trenger oppstartfinansiering