Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
02 september 2020 11:30
Del på Facebook
Etter flere år med overskudd på svinekjøtt, er situasjonen snudd på hodet på grunn av koronasituasjonen. Nå er lagrene tomme og Norge må importere svinekjøtt fra EU.Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / Scanpix.
Etter flere år med overskudd på svinekjøtt, er situasjonen snudd på hodet på grunn av koronasituasjonen. Nå er lagrene tomme og Norge må importere svinekjøtt fra EU.Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / Scanpix.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter flere år med overskudd i svineproduksjonen, har koronatiltakene ført til at lagrene er tømt, og at svinekjøtt må importeres. Men juleribba er ikke i fare.

At nordmenn har holdt seg hjemme i sommer, har blant annet ført til at flere av oss var i Norge gjennom hele grillsesongen og ikke minst langt mindre svenskehandel enn før.

Resultatet er at salget av svinekjøtt har økt med 4 prosent fra mai og fram til nå, melder Landbruksdirektoratet. Dette sammenlignet med samme periode i fjor.

Produksjonen av svinekjøtt har vært redusert på grunn av overskuddet, men etterspørselen har vært så stor at alle lagre er tømt, og at det nå i september ikke ligger så mye som én eneste hel gris på lager.

– Markant økning

– Produksjonsnedgangen var i utgangspunktet ønsket og planlagt. Det ble etablert en utkjøpsordning for å redusere overskuddet, og markedsregulator oppfordret til reduksjon. Så kom koronautbruddet, og etterspørselen økte markant, sier seksjonssjef Harald Weie i Landbruksdirektoratet.

Men juleribba er ikke nødvendigvis i fare ettersom Norge har både tollfrie kvoter og kvoter med redusert tollsats på fryst svinekjøtt fra EU.

– Fordi vi kan supplere med import, er det nok svinekjøtt til å dekke etterspørselen hos norske forbrukere, sier Weie.

Følger nøye med

Han understreker at det likevel er mange usikre forhold som påvirker markedsbalansen for svin utover høsten, ikke minst om det blir åpnet for svenskehandel igjen.

– Landbruksdirektoratet følger situasjonen tett, og man vil iverksette tiltak dersom summen av norsk produksjon og internasjonale forpliktelser (gitte kvoter) ikke dekker etterspørselen. Dette gjelder selvsagt også for ribbe, sier han til NTB.

Flere melkekyr

Også etterspørselen etter melk og egg har tatt seg opp de siste månedene. En konsekvens av dette er at storfeproduksjonen har gått ned ettersom etterspørselen etter melk har ført til at flere melkekyr beholdes av bøndene.

Landbruksdirektoratet opplyser også at det er overskudd på lam, så høstens fårikålmiddager kan putre på komfyren som vanlig.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse