Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
25 september 2020 18:18
Del på Facebook
SAS-fly på rekke og rad på bakken ved Gardermoen. Ledelsen i flyselskapet hadde fredag møte med regjeringen om nye tiltak for luftfarten. Foto: Vidar Ruud / NTB
SAS-fly på rekke og rad på bakken ved Gardermoen. Ledelsen i flyselskapet hadde fredag møte med regjeringen om nye tiltak for luftfarten. Foto: Vidar Ruud / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I ukene framover skal regjeringen vurdere om det skal innføres nye tiltak for luftfarten, og hva som i tilfelle trengs for å redde flyselskapene.

Næringsminister Iselin Nybø (V) og samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) hadde fredag møte med konsernledelsen i SAS i Norge, der de ble orientert om situasjonen.

Tidligere har det vært gjennomført et tilsvarende møte med Norwegian, og 6. oktober står Widerøe for tur.

– Vi er avhengige av luftfarten. Flyselskapene står nå i en situasjon som er mer krevende enn noen gang i moderne tid, sier Hareide.

Forlenger unntak

Som følge av koronapandemien har nordmenns reisevirksomhet stupt. I vår bladde regjeringen opp 6 milliarder kroner i lånegarantier til selskapene, og søndag varslet regjeringen at de ønsker å forlenge ordningen fram til nyttår.

Fredag ble det også kjent at regjeringen forlenger unntaket fra konkurranseloven for luftfarten til å gjelde ut året. Det betyr at SAS, Norwegian og Widerøe kan fortsette å samarbeide om rutetilbudet i denne perioden.

– Det er fremdeles ikke grunnlag for å drive disse rutene på kommersielle vilkår, og det er dermed fortsatt behov for et unntak fra konkurranselovens forbud mot konkurransebegrensende avtaler, sier Nybø.

– Krevende beslutning

Verken Hareide eller Nybø ville fredag gå inn på hvilke tiltak som vurderes, eller når regjeringen vil komme med sin anbefaling.

– Vi skal vurdere om, og i så fall hvordan, vi skal bistå luftfarten, sier Nybø.

Hareide peker på at det er en krevende beslutning.

– Det er jo snakk om å bruke fellesskapets midler. Men det er viktig for oss å bevare konkurransen i norsk luftfart, sier han.

– Vi hadde vel alle håpet at vi skulle komme tilbake til en høst som ble mer og mer normal. Vi har sett det motsatte for luftfarten, føyer han til.

SAS ønsker tre tiltak

SAS' konsernleder Kjetil Håbjørg viser til prognoser fra NHO luftfart om et inntektsbortfall for luftfarten på hele 40 milliarder kroner i år og neste år.

– Den perioden vi nå står overfor, er utrolig krevende, sier han til NTB.

Selskapet stiller seg bak NHOs forslag om tre konkurransenøytrale tiltak: Støtteordning for kjøp av flytjenester, fritak fra skatter og avgifter og kontantstøtteordning.

– Vi ønsker alle tre tiltakene, sier Håbjørg, som understreker at SAS ikke står i fare for å gå over ende.

– Vi har ansvarlige eiere som har stilt opp for oss, og vi er i ferd med å gjennomføre en finansiell restrukturering. Vi vil overleve, sier han.

Parat med kravlist

Parat sendte fredag et brev til statsminister Erna Solberg (H) der arbeidstakerorganisasjonen ramser opp kravene de mener bør stilles til flyselskapene.

Kravene inkluderer blant annet norsk driftstillatelse, norsk registrering på flyene, besetning ansatt i Norge, og i flyselskapet, all flyging til og fra og i Norge skal utføres med fly og mannskap stasjonert i Norge og avvikling av innleie av fly, inkludert besetning, fra andre selskaper.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse